Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Hilmer skrev:
llesrof skrev: Jag kommer aldrig ge mig på att jag tycker att det är bilägarens ansvar och inte att besiktningsmannens.
Vi börjar förstå det, men därmed inte sagt att du har rätt...
...eller fel. För min del handlar det inte ens om vem som har absolut rätt eller absolut. fel. Det handlar om att man kan se saken ur olika perspektiv. Varken mer eller mindre.
frågan är ganska komplex, dvs består av många detaljfrågor.
hade den aktuella bilen klarat sig om carspect hade tagit emissionsprovet efter efter provkörningen?
Om ja,är det då Carspect som har fel ordning på testmomenten?

eller ligger 100% ansvar på kunden att hålla bilen varmkörd?

som synes i tråden finns många svar och många åsikter
Användarvisningsbild
av SvenB
Hade det inte varit bättre av TS att, eftersom han tydligen var säker på vad som var fel, be få köra en sväng och komma tillbaka för nytt prov? Eller hade taggarna redan åkt ut. :?:
Användarvisningsbild
av taxi
Antingen det (taggar), eller sä litar man på besiktningsmannen och tror att något faktiskt är fel.
Så jag lutar nog åt att (generellt) besiktningsmannen bör ha en aning om problemet och hur man åtgärdar det, innan det blir konflikter och dystra besked.
Användarvisningsbild
av SvenB
Riktiga pajjaser som arbetar där skall tilläggas, klagar och gnäller på att "bilen inte ser/låter orginal ut".
Det var de här "taggarna" jag menade. :)
Användarvisningsbild
av Vojje
man har ju hört talas om pajasar som klagat på att urkopplingslagret låtit illa, istället för att hälsa välkommen.
och då påstår ändå vissa att felsökning inte ingår i besiktningspersonalens åtaganden :lol:
Användarvisningsbild
av stooges
Tycker allt verkar lite luddigt.
TS visste tydligen om problemet sen tidigare, är det en sportkatt så vet väl alla som sysslat med sådana att dom är knepiga.
Nu vet inte jag om det är en sportkatt på men vi kanske borde få reda på det innan vi hugger på varandra.
Vilka avgasvärden blev fel?
Exakt VAD gjorde verkstaden för 1200.- ? Dom börjar väl med varmkörning av bilen vid felsökning av avgasvärden, låter inhumant att debitera 1h för varmkörning i så fall. Men det är väl så det ser ut. (alla ska leva)
Själv skulle jag nog "vilja ha mer kött på benen" när det gäller runt omkring.
Har inte hunnit läsa igenom alla svar ännu men till det som jag fångat upp av en snabb scroll vill jag påpeka att jag faktiskt sa till han att katten behöver värmas upp och att sbp gjorde de åt när dom förra året besikta den.
felkoder fanns inga alls.
Mitt uppträdande var klanderfritt men inte hans. Han var extremt byråkratisk och allmänt bitter. Han klagade på att bilen inte ser orginal ut och att den låter modifierad. Det har han förvisso rätt i men det är inget som ska påverka de parametrar han ska ta hänsyn till när han besiktigar.

Värt å nämna är att det var en drop in tid jag tog och att jag fick vänta ca 20min innan dom kalla in mig. Konstigt att katalysatorn inte bibehöll arbetstemp? Knappast. Efterkontrollen kmr göras hos sbp liksom alla kommande besiktningar.
av llesrof
milfshake skrev:Har inte hunnit läsa igenom alla svar ännu men till det som jag fångat upp av en snabb scroll vill jag påpeka att jag faktiskt sa till han att katten behöver värmas upp och att sbp gjorde de åt när dom förra året besikta den.
felkoder fanns inga alls.
Mitt uppträdande var klanderfritt men inte hans. Han var extremt byråkratisk och allmänt bitter. Han klagade på att bilen inte ser orginal ut och att den låter modifierad. Det har han förvisso rätt i men det är inget som ska påverka de parametrar han ska ta hänsyn till när han besiktigar.

Värt å nämna är att det var en drop in tid jag tog och att jag fick vänta ca 20min innan dom kalla in mig. Konstigt att katalysatorn inte bibehöll arbetstemp? Knappast. Efterkontrollen kmr göras hos sbp liksom alla kommande besiktningar.
Så länge man gör sitt jobb på ett korrekt sätt så får man faktiskt vara byråkratisk och bitter, vad du nu menar med bitter. Min erfarenhet är att det är ett uttryck man tillskriver någon man tycker är sur och är av totalt motsatt uppfattning som en själv.

Bilen är också manipulerad och besiktningsmannen nämner detta, men verkar heller inte låta detta ligga till hinder för ett godkännande. Vad är problemet? Att han ens nämnde det!

Ibland har jag väntat längre än 20 minuter och det har aldrig vart några problem med avgasvärdena, inte ens på vintern. Men det är min bil det.
Det behövs lite mera info....

Som jag fattar det har trådskaparen kört in ett tok-trimmat helbilsgodkänt fordon i kontrollbesiktningen, till på köpet verkar det ju vara märkbart både visuellt och hörbart att bilen är långt ifrån sitt helbilslgodkännande.

Att då klara sig igenom och bara behöva slanat upp 1200 kr är ju som att vinna på tipset. Bara se glad ut och ut och gasa....

Hade Carspect gjort sitt jobb så hade det ju varit körförbud, och skroten nästa om man inte hade lyckats betala en ohemult stor summa pengar till Volvo/Aktoriserad verkstad för att både återställa bilen + att dessutom ge ut nya intyg att bilen återställts till det helbilsgodkända utförandet. (Vilket bara volvo kan göra, och et är grymt svårt och kostar mer än vad bilen är värd....)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]

ljudet av ett dött batteri?

Tack för svaren. Åker till batterilagre[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?