Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, har en XC70 -01 där jag vid ett motoroljebyte noterade att det var kladdigt under vinkelväxeln.

Jag bestämde mig för att byta oljan i vinkelväxeln i samband med påfyllningen. När jag sög ut oljan ur vinkelväxeln var den extremt seg, kletig och ljusbrun (gick knappt att suga ur). Efter att ha fått tomt så fyllde jag på med ny transmissionsolja tills det rann ut ur påfyllningspluggen. Vid detta tillfälle kontrollerade jag också nivån i växellådan (manuell), och den såg rätt ut, kom en pytteliten rännil när jag lossade påfyllningspluggen.

Efter detta började bilen läcka mer olja. Svårt att se exakt var det kommer ifrån, men antagligen är det relaterat. Jag kan inte se att nivån i motorn sjunker, så det är säkerligen från växellåda/vinkelväxel. Dessutom har något börjat låta konstigt (speciellt när man svänger vänster och accelererar samtidigt), ett typ skrapande ljud. Idag (ett par veckor senare) lossade jag påfyllningspluggen till växellådan och nu ser det ut att vara FÖR MYCKET olja i växellådan?? Den såg dessutom lite ljusbrun och bubblig ut, vilket den inte såg ut att göra vid kontrollen ett par veckor tidigare.

Har googlat och lusläst, men hittar inte mycket info om just XC-01 (innan haldexkonverteringen) och manuell växellåda. Har även läst på i VADIS och överallt står det att man skall fylla på 0,75 liter transmissionsolja. Jag höll inte riktig koll på detta utan fyllde på tills det rann ut ur påfyllningspluggen. På ett ställe hittade jag dock följande påstående i VADIS:

"Påfyllning av olja
Ställ vinkelväxeln så att den står på sumpen (så som den sitter i bilen).
Ta bort nivåpluggen och fyll på olja (art.nr 1161648), tills det rinner ut ur nivåpluggens hål.
Viktigt! Tappa därefter ut 0,2 l olja."

Är det någon som kan bekräfta detta? Skall man tappa ur 0,2 liter olja efter att man fyllt upp till påfyllningspluggen?

Kan jag ha skjutit sönder ngt pga för hög oljenivå i vinkelväxeln? (Lite misstänksam eftersom det var överfullt med olja i växellådan.) Vad kan "skrapljudet" bero på tro?
Om du fyller på förmycket olja borde överflödet komma ut ur avluftningsnippel som sitter i ovankant på vinkelväxeln.
Så att du ska ha skjutit sönder någon packbox pga för mycket olja är föga troligt, såvida inte avluftningen är igensatt.

Vill minnas att vi fyller de flesta "nya" växlarna med 0,75 olja, men det finns även äldre modeller som tar 0,90.

Ser du om det finns någon dekal eller nummer på växeln, så man vet vad modellen heter??

Förstod jag rätt att du har Visco koppling i bilen?

//MVH
Aha, då kanske mitt "oljeläckage" helt enkelt bara är olja som tryckts ut via luftnippeln på vinkelväxeln då?
Och yes, det är en viscokopping till AWD:n på min om jag förstått det hela rätt (Volvo började väl med Haldex från 02 och framåt).

Kollade oljenivån i vinkelväxeln också och där fanns fortfarande olja upp till nivåpluggen där också. Pumpade nu ut 2dl så då skall väl förhoppningsvis nivån vara rätt där. Tack för bra svar! :)

Tog en provtur och mitt "skrapljud" är dock kvar, det kan ju iofs vara något helt annat och inte alls relaterat till detta. Det låter lite som något som "snurrar emot" något med ett skrapande ljud, och det låter en liten stund (1-2 sek) efter en hård vänstersväng,... Kan ju iofs vara någon kupéfläkt eller vad som helst,...
Om jag inte missminner mig eller har fel fakta,

Vinkelväxeln ska fyllas med 0.6 liter olja, inte till nivåpluggen.

Fyller man till nivåpluggen är de risk för skumbildning i vinkelväxeln å följden av de kan bli dålig smörjning + läckage.

Det där med fotsensor är helt värde[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften s&ari[…]

Köpråd S60

Din S60 är ju knappt inkörd. Varför[…]

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]