Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Asch då... Men jag hade ändå tänkt att ta ner tråget för att rengöra det. Läste att det blir massa gammal olja som stelnar och sätter sig där. Tror också lampan för lågt oljetryck har lyst trots att det finns bra med olja där. Är det bökigt att ta ner det? Är det lim man lägger mellan när man trycker dit den igen? Hur gör jag när jag rensar oljekanalerna, är dem lätta att se? Ska man dra med en ståltråd eller någon typ av borste?
andreasw skrev:Hej! Bilen i fråga är en Volvo 850 -93, B5254S med variabelt insug.

Har rengjort vevhusventilationen, men jag har fortfarande "kraftig" rök ur oljestickan. Vad mer kan det vara som gör att det blir såhär? Kan det vara vacuumträdet som är beckat?

Jag är rådlös. :P
Vad är kraftig rök?
Är flödet stort, dvs vad händer om du blockerar oljesticksröret med fingret?
M52TU skrev:
andreasw skrev:Hej! Bilen i fråga är en Volvo 850 -93, B5254S med variabelt insug.

Har rengjort vevhusventilationen, men jag har fortfarande "kraftig" rök ur oljestickan. Vad mer kan det vara som gör att det blir såhär? Kan det vara vacuumträdet som är beckat?

Jag är rådlös. :P
Vad är kraftig rök?
Är flödet stort, dvs vad händer om du blockerar oljesticksröret med fingret?
Den puffar ut synlig rök, det provade jag aldrig att göra. Nu när jag sitter och tänker så kanske jag inte gjorde rent tillräckligt nere vid oljefällan. Jag rensade själva röret (öppningen på blocket) men inte kanalen ner till sumpen :/ Kommer jag åt allt med tråget nere?
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har för mig tråget är limmat med samma lim som används till ventilkåpan... Men kan ha fel där :P

Att oljetryckslampan har tänts kan tyda på igensatt oljepickup, och för att göra rent den så måste du ner med tråget iaf så :P
Kanalerna kan man nog göra rent på lite olika sätt, t ex ståltråd/annat lämpligt och sen skölja igenom med diesel några gånger. Det tråkiga är ju att du måste bort med oljefällan igen :lol:
Lucif3r skrev:Jag har för mig tråget är limmat med samma lim som används till ventilkåpan... Men kan ha fel där :P

Att oljetryckslampan har tänts kan tyda på igensatt oljepickup, och för att göra rent den så måste du ner med tråget iaf så :P
Kanalerna kan man nog göra rent på lite olika sätt, t ex ståltråd/annat lämpligt och sen skölja igenom med diesel några gånger. Det tråkiga är ju att du måste bort med oljefällan igen :lol:
Haha alltså vafaaa an! Är det bara den kanalen jag måste rengjöra? Trodde det var fler :o
Haha jahopp... Jaja, men det borde ju gå mycket smidigare att plocka ner allt nu igen när jag gjort det så nyligt! Kanske hittar var de tre skruvarna som blev över skall vara också ;)

Limmar man oljetråget när det ska tillbaka igen? Ska det dras med visst moment`? Eller räcker det med "lagom"?
Innan jag gör allt detta, är det smartast att varmköra motorn, tömma oljan och sen börja riva?
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]