Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Riktigt så mycket tålamod har jag inte.. men på motorväg händer det numera att jag ligger strax under hastighetsbegränsningen.. speciellt när det är 120km/h som gäller.

Hade lite mer bråttom till ett möte häromdagen och låg mestadels på 125km/h på 120-väg och drygt 115km/h på 110-väg och då landade samma resa på 5.5l/100km. Då med ca 2-3 mil rusningstrafik i slutet av resan. (som faktiskt till en början tog ner resans förbrukning från 5,8l/100km till 5,5l/100km då det bara var slött gående bilar och inte en massa start och stopp.) :)
av Maskin30
Kör en -13 D4 AWD Polestar.
Kört ca 2500 mil nu,snittar vid pumpen ganska stabilt
runt 0,75 -0,80.
50/50 stadskörning,landsväg.
Sportläget i bland,och ligger oftast runt 120-130
på landsväg.
Med tanke på motor,aut och AWD är då jag iaf rätt nöjd.
Användarvisningsbild
av x74
Gjorde en resa till sälen, nolla på hemresan, fullpackad bil, takbox, dubbdäck, landsväg 70-80-90. varken eco körning eller hård körning, normal takt 5-10 över rådande hastighet, helt ok, för en gammal d5a :P
Bild
Bild Tycker också det är helt ok för en gammal 5:a ;) Dock så inbjuder D5 manuell inte alls att köra det minsta eco-driving. För mig var den omöjligt att köra den på över en liter milen hur man än gasar i stadstrafik. Ska man ecoköra så passar nog D3/D4 betydligt bättre. Notera även att plasten runt sensus skärmen är snedmonterad.
Användarvisningsbild
av joel80
Maskin30 skrev: Sportläget i bland,och ligger oftast runt 120-130
på landsväg.

120-130 på landsväg? Hoppas du inte orsakar nån olycka som skadar någon annan... eller kör på nått djur. Landsvägar brukar ha betydligt sämre skydd mot sånt. (Alltså viltstängsel och så..)
Användarvisningsbild
av bem
joel80 skrev:
Maskin30 skrev: Sportläget i bland,och ligger oftast runt 120-130
på landsväg.
120-130 på landsväg? Hoppas du inte orsakar nån olycka som skadar någon annan... eller kör på nått djur. Landsvägar brukar ha betydligt sämre skydd mot sånt. (Alltså viltstängsel och så..)
Lite intressanta fakta enligt artikeln i "Volvo bibeln" (ang Volvos Animal detection de håller på med):
I Sverige sker ca 4500 olyckor med älg varje år av totalt ca 45000 viltolyckor.
Är bilens hastighet över 100 km/h är risken att dödas vid en älgkollision ca 70%.
Är bilens hastighet högst 80 km/h är risken att dödas nere på 20%.

/Bo
Plus om man glider runt i 80 km/h får man en fin bränsleförbrukning ;)
Användarvisningsbild
av x74
simonhalmstad skrev:Bild Tycker också det är helt ok för en gammal 5:a ;) Dock så inbjuder D5 manuell inte alls att köra det minsta eco-driving. För mig var den omöjligt att köra den på över en liter milen hur man än gasar i stadstrafik. Ska man ecoköra så passar nog D3/D4 betydligt bättre. Notera även att plasten runt sensus skärmen är snedmonterad.
Hur har du kunnat få en sån ren nederdel, har du monterat ur klimat anläggningen :lol:
Användarvisningsbild
av Perra83
x74 skrev:
simonhalmstad skrev:Bild Tycker också det är helt ok för en gammal 5:a ;) Dock så inbjuder D5 manuell inte alls att köra det minsta eco-driving. För mig var den omöjligt att köra den på över en liter milen hur man än gasar i stadstrafik. Ska man ecoköra så passar nog D3/D4 betydligt bättre. Notera även att plasten runt sensus skärmen är snedmonterad.
Hur har du kunnat få en sån ren nederdel, har du monterat ur klimat anläggningen :lol:
Motorn är avstängd :wink:
Användarvisningsbild
av x74
Perra83 skrev:
x74 skrev:
Motorn är avstängd :wink:
Ok :D nyfiken på den osynliga nr2 stapeln motorbroms i en kilometer eller? :-O)

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]