...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Men tilläggslagarna verkar inte stå i den. Den är ju från 1989 eller nått sånt, så det måste ju finnas tilläggsbilagor på nya lagar sen dess.
Det finns en historik-tab med alla ändringar av lagen som pdf:er,
men ändringarna skrivs också in direkt i lagtexten.
Se exempelvis den nya hastigheten för tung buss 100 km/h.
Användarvisningsbild
av SvenB
torbjorn_75 skrev:Vi kan nog avfärda påståendet i LT som en tidningsanka.
Jag kan nog hålla med. Att en polis i en tidningsartikel påstås säga en sak, är inte för mig en så väldigt trovärdig källa. Poliser tar lätt, enligt min egen erfarenhet, sin egen uppfattning som den riktiga. Jag har under väldigt många år använt dimljus som varselljus. Jag har vid några tillfällen blivit stoppad av polisen för att jag kört på icke lagenlig belysning som de ville skriva ordningsbot på 2000:- för. Eftersom jag i min bil hade en broschyr från Transportstyrelsen om fordonsbelysning satte jag den under polismannens näsa. Svaret blev: Men jag tycker att det är olämpligt att använda dimljusen som varselljus. :D
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag vet med mig att jag läst om det här på annat ställe också där även bil med släp nämns. Jag kan bara inte komma på var! Fick för mig att det var på trafikverkets sida, men hittar inget.
Jag avfärdar det inte riktigt än eftersom jag hört det från flera håll, men det är svårt att bekräfta också.

Smart av dig att ha broschyrer från Transportstyrelsen i bilen.. haha.. kanske man ska skaffa ett gäng och lägga i handskfacket! :D
av llesrof
joel80 skrev:Jag har bara sett sånna skyltar på tvåfiliga vägar, där det alltså enligt den lag jag har hört om inte gäller generellt, utan det e bara på trefiliga vägar. Källan jag hittade nu på det ser du 2 inlägg ovanför ditt. Men även om det sägs citera en polis blir jag osäker, eftersom jag typ skummat igenom hela trarikförordningen och inte hittar något. Men tilläggslagarna verkar inte stå i den. Den är ju från 1989 eller nått sånt, så det måste ju finnas tilläggsbilagor på nya lagar sen dess.
Om du åket RV 40 västerut upp för göteborgsbacken i Jönköping så kan du få se en sådan skylt där det är trefiligt :D Högerfilen har värmeslingor så att lastbilar skall kunna ta sig upp även när det snöar. Därför verkar en del idioter få för sig att de inte får köra där med personbil och lägger sig i mittfilen, ibland långsammare än lastbilarna.
av mattish
llesrof skrev:
joel80 skrev:Jag har bara sett sånna skyltar på tvåfiliga vägar, där det alltså enligt den lag jag har hört om inte gäller generellt, utan det e bara på trefiliga vägar. Källan jag hittade nu på det ser du 2 inlägg ovanför ditt. Men även om det sägs citera en polis blir jag osäker, eftersom jag typ skummat igenom hela trarikförordningen och inte hittar något. Men tilläggslagarna verkar inte stå i den. Den är ju från 1989 eller nått sånt, så det måste ju finnas tilläggsbilagor på nya lagar sen dess.
Om du åket RV 40 västerut upp för göteborgsbacken i Jönköping så kan du få se en sådan skylt där det är trefiligt :D Högerfilen har värmeslingor så att lastbilar skall kunna ta sig upp även när det snöar. Därför verkar en del idioter få för sig att de inte får köra där med personbil och lägger sig i mittfilen, ibland långsammare än lastbilarna.
Men det är ju inte motorväg där!
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
Är det inte motorväg krävs det ju extra skyltning för att det ska gälla om nu reglerna är som jag fått höra. Så precis som mattish visar så vare sig bekräftar eller dementerar den skylten det jag säger. :)
Men att det ska vara så jävla svårt att hitta en sån reglel.. Snart drar jag ett mail till trafikverket (är det rätt instans?) och frågar vilken lag som polisen i artikeln hävnisar till då jag inte hittar det i trafikförordningen.
Användarvisningsbild
av mxjolle
ja nu hoppar jag lite hastigt till en annan kategori....

Bild

(N) Tyckte det såg väldigt komiskt ut när jag kom ut från biltema idag :lol:
Det finns visserligen fler parkeringsplatser att välja på men ändå...
joel80 skrev:Men att det ska vara så jävla svårt att hitta en sån reglel..
Det beror på att det inte finns någon sådan regel...

Väldigt förvånande att tre personer helt plötsligt samlas på
ett och samma forum och påstår (påstod) att en inbillad
trafikregel skulle finnas. :P

Det vore fint med en kommentar från 3lias och hamre också.
Hur tänkte ni?
  • 1
  • 178
  • 179
  • 180
  • 181
  • 182
  • 553

Första gången jag skriver på foru[…]

Tack för svar. Det är inga jättesto[…]

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]