Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur kommer det sig att man inte får laga i längs kanterna?

Hur skulle det göra skillnad om man tex krockar med en älg eller voltar, rutan spricker ju i vilket som fall som helst direkt,

Som på denna, Hade det gjort skillnad om rutan haft ett stenskott?

Eller är det av andra skäl?

Bild
Användarvisningsbild
av Hilmer
Ja, det är av andra skäl.
Rutan är en del av karossen och det är större påfrestningar kring kanterna.
Att laga rutan innebär bl a att man börjar med att borrar sig ner i rutan, att laga i detta område är alltså inte att rekommendera.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Dpblad skrev:Volvo tjänar en hacka på att man byter ruta istället för att laga. Dra era egna slutsatser efter det...
Ja och efter detta uttalande så drar man ju sina slutsatser om dig som person...

Detta gäller inte enbart Volvo utan det är biltillverkare (generellt) ihop med försäkringsbolagen som gett dessa riktlinjer just pga att det handlar om säkerhet då rutan är en del av den självbärande karossen.
av Dpblad
Hilmer skrev:Detta gäller inte enbart Volvo utan det är biltillverkare (generellt) ihop med försäkringsbolagen
Bara för att man undviker att skriva självklarheter behöver det inte nödvändigtvis betyda att man är tappad bakom en vagn.
Hilmer skrev:det handlar om säkerhet då rutan är en del av den självbärande karossen.
- ja, det är vad alla som någon gång har bytt en ruta på en modern bil fått höra av verkstaden.
I "röda zoner" tillåts inte lagning över huvud taget. Förklara för mig hur zonen i förarens synfält är mer självbärande än den gröna zonen? Nej, det handlar snarare om risken att införa brytningsfel. Detta argument kan accepteras, men knappast från biltillverkaren. Bilprovning kollar (förhoppningsvis) synfältet vid besiktningen. Det borde räcka.
Likaså kan man fråga sig hur bara det faktum att man gjort någon typ av lagning (slipning, borrning etc självklart undantaget) utan att beakta skadans art, storlek, etc, kategoriskt alltid skulle vara till men för rutans hållfasthet? Med den logiken skulle rutor behöva bytas regelbundet pga osynliga defekter (blästring) alltid uppkommer till följd av normalt slitage.
Visa mig hållf-berkningar, statiskt signifikant underlag från krocktester etc...
Hilmer skrev:Ja och efter detta uttalande så drar man ju sina slutsatser om dig som person...
Jag avhåller mig från personangrepp på såväl detta som andra forum.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Dpblad skrev:
Hilmer skrev:Detta gäller inte enbart Volvo utan det är biltillverkare (generellt) ihop med försäkringsbolagen
Bara för att man undviker att skriva självklarheter behöver det inte nödvändigtvis betyda att man är tappad bakom en vagn.
Hilmer skrev:det handlar om säkerhet då rutan är en del av den självbärande karossen.
- ja, det är vad alla som någon gång har bytt en ruta på en modern bil fått höra av verkstaden.
I "röda zoner" tillåts inte lagning över huvud taget. Förklara för mig hur zonen i förarens synfält är mer självbärande än den gröna zonen? Nej, det handlar snarare om risken att införa brytningsfel. Detta argument kan accepteras, men knappast från biltillverkaren. Bilprovning kollar (förhoppningsvis) synfältet vid besiktningen. Det borde räcka.
Likaså kan man fråga sig hur bara det faktum att man gjort någon typ av lagning (slipning, borrning etc självklart undantaget) utan att beakta skadans art, storlek, etc, kategoriskt alltid skulle vara till men för rutans hållfasthet? Med den logiken skulle rutor behöva bytas regelbundet pga osynliga defekter (blästring) alltid uppkommer till följd av normalt slitage.
Visa mig hållf-berkningar, statiskt signifikant underlag från krocktester etc...
Hilmer skrev:Ja och efter detta uttalande så drar man ju sina slutsatser om dig som person...
Jag avhåller mig från personangrepp på såväl detta som andra forum.
Ja det sistnämnda var ju kanske onödigt, men ditt inlägg var väl inte heller speciellt intellektuellt...

Ja rekommendationerna är att rutan skall bytas med jämna mellanrum, gärna vartannat år just för att en blästrad ruta med stenskott inte egentligen uppfyller de krav som ställs. Men eftersom ingen vill bekosta ett byte själv (förutom självrisken) så blir det ju aldrig gjort.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hilmer skrev:Ja, det är av andra skäl.
Att laga rutan innebär bl a att man börjar med att borrar sig ner i rutan, att laga i detta område är alltså inte att rekommendera.
Fortfarande, om man tittar på bilden ovan där någon har frontat en älg mitt i rutan, vad hade skillnaden varit om det funnits ett 0,5 mm litet lagat hål i kanten av rutan?

Rutan hade knappast varit mer eller mindre hel pga det lilla hålet.
Användarvisningsbild
av Hilmer
VolvoB20 skrev:
Hilmer skrev:Ja, det är av andra skäl.
Fortfarande, om man tittar på bilden ovan där någon har frontat en älg mitt i rutan, vad hade skillnaden varit om det funnits ett 0,5 mm litet lagat hål i kanten av rutan?

Rutan hade knappast varit mer eller mindre hel pga det lilla hålet.

Rutan är en del av den självbärande karossen, i ytterkanterna är det mest kritiskt vad det gäller spänningar varför man inte ska laga här.
I ditt exempel ovan så spelar det ju ingen roll eftersom rutan hade gått i vilket fall som oavsett om den är lagad eller ej. Men det är ju inte detta det handlar om utan de spänningar som kan uppstå vid normalt användande. Ett stenskott är sin sak, men att laga innebär mer åverkan på rutan som då kan spricka rejält.
av rid54
Det blir alltid lite rörelser i karossen. De limmade rutorna ingår i styvheten. Finns minsta sprickanvisning där kraften anbringas (i limningszonen, typ), så kommer sprickorna att växa. Teoretiskt sett är karossen då lite "mjukare" än när rutan är helt felfri. De flesta bilar har limmade frontrutor numera.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rid54 skrev:Det blir alltid lite rörelser i karossen. De limmade rutorna ingår i styvheten. Finns minsta sprickanvisning där kraften anbringas (i limningszonen, typ), så kommer sprickorna att växa. Teoretiskt sett är karossen då lite "mjukare" än när rutan är helt felfri. De flesta bilar har limmade frontrutor numera.
Javisst... men det innebär ju bara att om man lagar i kanterna så finns en stor risk att sprickan växer i framtiden när karossen flexar så man senare får byta rutan i alla fall.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]