- sön 23 mar 2014, 00:18
#848658
Nu går du till ytterligheter, dom flesta vet ju om hur lagarna ser ut vad det gäller däck, belysning och trafikregler pga att man matas hela tiden med uppgifter kring detta bl a på trafikskolan.
Men vad som krävs utav en vid en kontrollbesiktning ges det mer än sällan någon allmän information om.
Återigen, den som inte har ett bilintresse vet inte om att detta med varmkörning krävs för att ett test ska gå att utföra, de kör till stationen och lämnar in nycklarna och går och sätter sig en kaffe.
Om man ska kunna kräva detta av bilägaren så måste också informationen kring detta spridas, vilket det inte gör.
Bilprovningen ska inte felsöka nej och det var inte heller detta det handlade om, om förutsättningen för att ett test skall kunna genomföras med ett korrekt värde inte uppfylls så kan man ju inte heller ge anmärkning på ett fel som inte finns. Antingen får man ju se till att varmköra eller så får man ge anmärkning på att ett test inte går att genomföra.
Det är ju du som besiktningstekniker som skall ansvara för att testet genomförs på ett korrekt sätt, om inte så finns det ju inget värde i det test som gjorts.
llesrof skrev:Som motorintresserad så kanske detta är en självklarhet, men för dom som bara är glada och tacksamma så länge bilen startar och fungerar har kanske varken vetskap eller intresse av att kolla upp hur ett sådant test skall utföras eller vad som krävs. Därför kan inte detta belasta bilägaren.Aha... ja men så bra. De som inte kan, eller inte bryr sig, slipper ta ansvar. Det måste väl gälla annat bilrelaterat också då, även slitna däck, undermålig belysning och en och annan trafikregel. Detta kan ju inte belastad bilägaren.
Om inte testet utförts enligt de förutsättningar som krävs för att man ska få ett korrekt värde så kan man ju heller inte ge anmärkning på resultatet...Åter igen... bilprovningen skall inte felsöka. De konstaterar ett fel som inte borde vara där.
Nu går du till ytterligheter, dom flesta vet ju om hur lagarna ser ut vad det gäller däck, belysning och trafikregler pga att man matas hela tiden med uppgifter kring detta bl a på trafikskolan.
Men vad som krävs utav en vid en kontrollbesiktning ges det mer än sällan någon allmän information om.
Återigen, den som inte har ett bilintresse vet inte om att detta med varmkörning krävs för att ett test ska gå att utföra, de kör till stationen och lämnar in nycklarna och går och sätter sig en kaffe.
Om man ska kunna kräva detta av bilägaren så måste också informationen kring detta spridas, vilket det inte gör.
Bilprovningen ska inte felsöka nej och det var inte heller detta det handlade om, om förutsättningen för att ett test skall kunna genomföras med ett korrekt värde inte uppfylls så kan man ju inte heller ge anmärkning på ett fel som inte finns. Antingen får man ju se till att varmköra eller så får man ge anmärkning på att ett test inte går att genomföra.
Det är ju du som besiktningstekniker som skall ansvara för att testet genomförs på ett korrekt sätt, om inte så finns det ju inget värde i det test som gjorts.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net