Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McE
Hej på er. Tänkte kolla om någon här har nån erfarenhet av att köra V70 som lätt lastbil som hantverkare? Jag startade nyligen eget som elektriker, har hittills kört med min gamla V70 från -98 bara för att komma igång och inte dra på mig för stora utgifter i början. Blir snart dags att köpa en 'riktig' hantverkarbil!!
ELLER?
Sitter och åker sex mil enkel in till stan varje dag, behöver inte nåt enormt lastutrymme utan har klarat mig bra hittills. 100km/tim med en massa norrländska vägsniglar som tarvar 5-10 omkörningar per resa då många håller 80 sommar som vinter..... Frågan har alltså vuxit fram; kanske en våffla med vettig inredning som går lite bättre än en skrammelburk? Bättre krocksäkerhet, bättre kvalitet och skönare att åka i. Vad tror ni? Nån fler som gör samma sak?
Användarvisningsbild
av milktrucker
ja det är synd o skam att volvo inte gör transportbilar.
klarar du dig utrymmesmässigt så kör på.
men elektriker behöver ofta stegar och annat långt med sig, men det mesta går ju att få med sig i en volvo.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Du kan ju ha stegar & andra längre saker på ett takräcke. Om detta utrymme inte räcker så kan du ju skaffa en beg släpkärra. Visst då blir du 80 glidaren. :lol: Men kanske billigare än en större transportbil. (I)
av Droopy
V70 var nog det sista jag skulle ha som en firnabil om jag var elektriker, måste finnas hundra bilar som lämpar sig bättre både i pris och ur lastsynpunkt. Fiat Doblo har blivit poppis bland hantverkarna här uppe har jag sett.
Användarvisningsbild
av Perc
Det du ska ha är en fullstor (dvs. tresitsig) skåpbil med skjutdörrar på båda sidor och pardörrar bak. Renault Trafic rattar jag själv om dagarna och är helnöjd. Skulle dock titta på nya Transiten i dagsläget, den fanns ju inte då vi skaffade bil till firman. VW vill jag inte ha, dom saknar förarplats. Det finns bara en liten springa mellan instrumentbräda och mellanvägg där man får försöka klämma in sig.

Vissa föredrar baklucka istället för pardörrar för utseendet eller för att luckan funkar som regnskydd. Den är dock ivägen när man ska lyfta in saker med truck och så är den jobbig att slåss med också. Sidohängda pardörrar är lättjobbade. :)

Vi har korta modellen med sexpetad manuell låda och 90hk och jag har inte fått den att dra mer än typ 8,5 mätt vid pump oavsett hur jag gasar. Då går dieselvärmaren också en timme om dagen minst.
av Kena
En fördel med en kombi är att man har varma verktyg när det är kallt ute. Jag hatade caddyn jag hade på 90 talet när det var -20 ute och man skulle ta på sej verktygsbältet.
av Lövet
Om man klarar sig med en V70 i dagsläget måste det ju vara onödigt att köra runt med en Traffic, Transporter eller Transit. Caddy eller Praktik borde väl vara lämpligare kan jag tycka. Hälften av kostnaden och förbrukningen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Rent historiskt sett är det inte direkt schyssta firmabiltips som lämnas heller. Under garantiperioden, ja, kanske. Toyota hiace av senare modell är nog det mest problemfria som går att äga. Förmodligen inte det mest krocksäkra tyvärr.
Användarvisningsbild
av niklasj
Vet en rörmokare som envisades med att köra v70 som arbetsbil, funkade bra för honom. Måste vara jätteskönt att ha verktygoch material upptinat så här års. V70 rymmer bra mycket mer än man tror. Själv kör jag Renault trafic my13 som servicebil och tycker dom är kanon, prisvärd leasing, mycket rymliga, går bra på vägen iprincip som en personbil att köra. Främsta fördelen är nog att dom är ganska problemfria jämfört med för dyra folkabussar och rostiga mercabussar.

Man får kanske tänka lite på kunderna också, huruvida det ser seriöst ut att dyka upp i en v70 som hantverkare tänker jag inte uttala mig om men jag vet att folk förväntar sig skåpbil som arbetarbil.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]