Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska försöka förklara mitt problem så bra som går.

Köpte bilen för ca 3år sedan. Då sänkte jag bilen direkt. Och jag tror att jag alltid har haft lite små vibrationer när jag gasar fullt från ca 100km.

Nu de senaste veckorna har jag börjat pendla ca 20mil om dagen och då blir det en del om körningar. Och nu har jag börjat reagera mer på vibrationerna då jag kör så pass mycket mer än innan.

Jag har också märkt nu i och med att jag kör länge sträckor på större vägar. Att bilen vandrar massa när jag kommer upp i fart och gasar på för tex omkörningar.

Jag gjorde hjulinställning i slutet av sommaren och då fanns inga glapp.
Bilen går i princip spik rakt något åt vänster kanske.
Ställer jag mig på bromsen så drar bilen lite åt vänster.

Orsaker :
Att bilen vandrar kan det va så enkelt att det beror på vinterdäcken.? Är väl egentligen inte gjorda för att köra över 100kanske?

Vibrationerna vid gas på drag. Har man ju läst en del om att det kan va drivaxlarna som har slitits sig i ett läge. Sen när jag har sänkt bilen så stämmer inte detta? Har rullat ca 6-7000mil sen jag sänkte bilen. Och iallafall hela förra året kan jag minnas att jag hade vibrationer vid gas.

Vad tror ni?
Gäller min v70n-02 t5 steg 1.
När min v70 vandrade över vägen och vibrerade vid gaspådrag typ omkörningar så berodde det på att främre länkarmsbussningarna var slut. Framstötdämparna gav också upp helt lite senare. Kanske de också inverkade.

ps Vinterdäck ska tåla långt över 100 om de är i normalt skick. Inga problem :)
A80TD skrev:När min v70 vandrade över vägen och vibrerade vid gaspådrag typ omkörningar så berodde det på att främre länkarmsbussningarna var slut. Framstötdämparna gav också upp helt lite senare. Kanske de också inverkade.

ps Vinterdäck ska tåla långt över 100 om de är i normalt skick. Inga problem :)
Okej detta ska kollas upp. Kan det va så att bilprovningen och hjul inställnings gubben. Kan missa dessa? För jag har ju som sagt haft det i minst ett år. Och gjort två hjul inställningar sedan dess.
De kan säkert missa det. Innan min bil blev sådär dålig så ville den ofta styra in sig i dubbdäcksrännor under acceleration och man fick ratta ordentligt för att tvinga den ur dem. Bilverkstan anmärkte tidigt på länkarmarna efter provkörning i samband med annan service men på bilprovningen var det ingen anmärkning. Kanhända det är svårt att se. Jag tror jag tog ett alu-brytspett och bände lite för att se vad som glappade.
Vad har du för vinterdäck?

Om det är mjuka nordiska dubbfria skulle jag inte göra någonting innan jag provat med sommardäcken. Vinterdäck kan vara riktigt mjuka. Jag kör på dubbfria Hakka R på min BMW och den är inte stabil vid acceleration eller högre hastigheter. Den beter sig helt annorlunda med sommardäck.

Min gamla V70N 2,5T -05 var också betydligt trevligare med sommardäck än med vinterdäck, och då hade jag bara dubbade däck på den, vilka tenderar att vara stabilare än dubbfria nordiska däck.

Har du kvar problemen med sommardäcken så får du titta på länkarmar etc.
Jonas_latt skrev:Bilen är nu ny besiktad. Jag bad honom bända ordentligt men han hittade inga glapp.

Vibrationer försvinner så fort jag släpper gasen.
Har du kollat upp momentstaget i framkant av subframe och motor/växellåda? Sen har du de klassiska övre bussningarna tillsammans med staget som går mellan stötdämpartornen.
Det sitter även en bussning nedanför kamremskåpan mellan subframe och motorn.
Idag kolla jag allt motor fästen. Samtidigt som brorsan försökte fresta motorn genom att släppa upp kopplingenlite.
Men motorn rör dig max, 1cm. För stum?

När jag kör och gasar lite så hör man ett floppade ljud eller vad man ska kalla det. Typ som det skulle sitta en tejp bit på däcket och det blir ett ljud varje varv det gör.
Från vänster sida och ljudet kommer precis när det Börjar vibrera. Låter inte mycket. Men jag hör det.

@EbbevonVolvo , Verkar vara en framtida popul&au[…]

Bilen offline

Min har tappat anslutning mitt på dagen p&ar[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Så är det. Filtret skall bytas efter 12[…]

@Nobby , Brukar finnas diverse skruvar i karossen[…]