Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Remskivan nere och ja, varför gjorde man inte så på en gång? Hade ett jäkla sjå att få dit remmen, tills jag kom på att jag kunde lossa kamdreven.... Sen gick det jättebra! Snurrade motorn två varv och kunde peta in kamtolkarna igen :) Nu måste bara resten av bilen monteras ihop innan uppstart (insug, fläkt och startmotor)!

Men det blir ett projekt ihelgen.

Tack för all hjälp, god natt :)
*pettson* skrev:
M52TU skrev:
Nexus skrev:varför inte skaffa sig info innan man börjar riva?
Varför inte hålla käften om man inte har något vettigt att säga?

Ts:
Jag tyckte markering på vevaxeldrevet var riktigt svår att se. Låt remmen hänga kvar (så du kan dra runt motorn utan skador), ta bort tolken och veva runt motorn tills du hittar markeringen på vevaxeldrevet. Sen kan du börja fippla med tolken
Ibland kanske det ändå är läge att fundera? Har du med fipplat runt med remskivan på plats? Tar man bort den som det ska göras så får man utsikten som på den blå motorn. Som för övrigt är min egen bild jag knäppt när jag jobbat. :wink:
Att inte ha samlat tillräckligt med info gör allt mycket svårare, ibland även dyrare.
Det här visat ju poängen med specialverktyg. Har du inte både verktyget och infon runt det så kan du inte heller dra full nytta av det.. Ofta är svårighetsnivån såpass att man inte ska ha det som nybörjarjobb. Det finns inget forum i världen som ersätter långsiktigt lärande ihop med erfarenhet.

Tycker TS hade förberett sig ganska noga med både info och verktyg, eller vad tycker du?
Finns flera här inne som borde ha en lite trevligare attityd.
Forumet är väl till för att man ska kunna få hjälp och hjälpa andra? Så att man kan börja skruva själv och få den åtråvärda erfarenheten.

När jag bytte min rem skrev jag ut arbetsbeskrivningen från VADIS och läste en hel del guider på internet.
Kan inte minnas att det stod att remskivan skulle av i Volvos egen arbetsbeskrivning.
Inte heller används tolkar för att ställa in motorn.

Frågan är om tolkar gör någon nytta, tror inte dreven flyttar sig efter att bilen lämnat fabriken och ett helt kugg är nog inte så troligt att man missar på om man går efter markeringarna på kamremskåpan.
M52TU skrev:

Tycker TS hade förberett sig ganska noga med både info och verktyg, eller vad tycker du?
Finns flera här inne som borde ha en lite trevligare attityd.
Forumet är väl till för att man ska kunna få hjälp och hjälpa andra? Så att man kan börja skruva själv och få den åtråvärda erfarenheten.

När jag bytte min rem skrev jag ut arbetsbeskrivningen från VADIS och läste en hel del guider på internet.
Kan inte minnas att det stod att remskivan skulle av i Volvos egen arbetsbeskrivning.
Inte heller används tolkar för att ställa in motorn.

Frågan är om tolkar gör någon nytta, tror inte dreven flyttar sig efter att bilen lämnat fabriken och ett helt kugg är nog inte så troligt att man missar på om man går efter markeringarna på kamremskåpan.
Hej!

Jag tycker det var bra att jag använde tolkar. Kamaxlarna var INTE där dom skulle vara. Fick rotera båda ganska mycket innan tolken gick in.
Det var även bra med tolkarna när remmen skulle på, fick lov att lossa kamdreven för att få på den. Då var det tur att kammarna och veven inte kunde röra på sig :)

Nu har jag fått en mycket mjukare motorgång, samt att den inte är påväg att dö när jag lägger in någon växel på automatlådan! Men vet inte om det var pga nollningen utav motorn eller den totalt igenbeckade vevhusventilationen.
andreasw skrev:Det var även bra med tolkarna när remmen skulle på, fick lov att lossa kamdreven för att få på den. Då var det tur att kammarna och veven inte kunde röra på sig :)

Och det är just i det stadiet tolkarna verkligen behövs. Man kan vara hur noga som helst, men är kammarna och veven inte låsta så kommer dom peka hej vilt när man släpper på spännaren.

Använder man inte tolkar får man aldrig en 100% korrekt inställd motor. :)
Lucif3r skrev:
andreasw skrev:Det var även bra med tolkarna när remmen skulle på, fick lov att lossa kamdreven för att få på den. Då var det tur att kammarna och veven inte kunde röra på sig :)

Och det är just i det stadiet tolkarna verkligen behövs. Man kan vara hur noga som helst, men är kammarna och veven inte låsta så kommer dom peka hej vilt när man släpper på spännaren.

Jag lossade inga kamdrev när remmen skulle på, man får se till att markeringarna stämmer efter att spännaren löst ut.
Vad tror du händer om någon kam eller båda står 1-2 grader fel?
Lucif3r skrev:

Precis! Sen var det ju skönt när man aldrig bytt remmen på en B52 motor tidigare :)
M52TU skrev:
Lucif3r skrev:

Jag lossade inga kamdrev när remmen skulle på, man får se till att markeringarna stämmer efter att spännaren löst ut.
Vad tror du händer om någon kam eller båda står 1-2 grader fel?
Om du nollar motorn enligt markeringar, sen tar du bort fördelarlock, rotor samt kamaxelgivare, står då kamaxlarna vågrätt med delningen mellan topp och "kamlocket"?
andreasw skrev:
Om du nollar motorn enligt markeringar, sen tar du bort fördelarlock, rotor samt kamaxelgivare, står då kamaxlarna vågrätt med delningen mellan topp och "kamlocket"?
Har inte kikat. Till min motor finns inte specialverktygen att köpa på biltema.

Ett kugg borde motsvara ungefärlig strax under 10 grader (i vevaxelposition räknat).
Jag räknar stenhårt med att kamaxeldreven inte rör sig under vanlig körning och att de är tillräckligt bra inställda från fabrik.
Är man så klantig att man hamnar man ett kugg fel vid montering kommer det alltså motsvara strax under 5 grader för sen eller för tidig öppning.
Är det märkbart? Min gissning är att det förmodligen inte är det i en "Ass-dyno", men däremot i en riktig bänk.

Kan dreven vrida sig på kammarna under körning?
Jag tror inte det, vet att vissa andra tror det.
Bör finnas en anledning till att tolkar inte behövs vid kamremsbyte (enligt Volvo).

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]

Volvo xc60 2012-

Hej Detta är min första gång h&aum[…]