Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Är spekulant på en V70 II från 2011 med D3 motor, manuell låda, Summum-paket och RTI.

Enda kruxet är att den har rullat 26000 mil, troligtvis är det en försäljare som har haft den. Priset är dock bra, det är en bilfirma som säljer den.

Ska provköra den till helgen, och har aldrig ägt en V70 innan, är det något speciellt man ska ha utkik efter både i serviceboken och mekaniskt? Är det någon risk att köpa en bil som rullat så långt? Priset ligger på 120000 kr, vilket är i stil med http://www.bilpriser.se

Tacksam för tips!

/H
av mattish
Är den väldigt fin i lacken har den nog varit folierad eller liknande.

Det är väl alltid en högre risk att något är mer slitet, men både motorn och konstruktionen den sitter i rullar på längre. Kolla servicar och det allmänna skicket.

Mina tankar, det finns säkert någon annan som vet mer specifikt att titta på.
av perhall
Hur mycketmer kostar en som gått 12000 mil? Jag tror att det kan bli en bättre affär i längden. Kör du 10 000 mil på 4 år så får den ju mycket högre slutpris och färre reparationer. Behövs inte många byten av slitdelar för att eliminera den lägre värdeminskningen i kronor på långmilaren.
PH
Användarvisningsbild
av bem
På en bil som gått 26000 mil ligger en del och ruvar under ytan som kan behövas bytas i slitageväg.
Kolla om och när stötdämpare bytts. När byttes bromsskivor senast? Har bromsoken bytts nån gång?
Alltid en fördel om säljaren har kvar kvitton på bytta slitagedelar så man vet när de byttes.
Hade en V70 till nov 2013 jag körde 40700 mil med sen den var ny och jag vet ungefär vad man måste byta under resans gång så att säga för att få en bil som håller utan att rasa. Räkna inte med att du kan köra t ex 10000 mil utan att behöva byta lite slitageprylar på en bil som gått 26000 mil och bara körts utan nån mer åtgärd än vanlig service. En del jobbar lite förebyggande innan det rasar andra bara kör till nåt rasar. Inte så kul att ta över en bil som körts enl det senare fallet kanske.

/Bo
av perhall
Bromsskivor kan ju hålla allt från 4000 till 35000 mil (och säkert ännu kortare/längre) men bromsok och stötdämpare kanske mer givet att de rasar snabbare på en långmilare.

Men slitagedelar kan man alltid diskutera och det är alltid osäkert.

Från ett mer övergripande perspektiv har jag varit med om följande några gånger:
Nån man känner köper en mkt fräsch långmilare, 3-4 år gammal med 16-25 000 mil.
Bilen känns ganska ny och fräsch och man tycker att man gjort ett fynd.
Efter ett år får man byta dämpare, bromsok, koppling, kat, hjullager och en massa annat (eller liknande uppsättning grejer) för 30-40 000 på några månader.
Sen kör man ett år till och det kommer lite andra grejer.
Nu är man trött på bilen men den har gått 23-33 000 mil. Så långt att priset måste vara mycket lågt och samtidigt har bilen blivit lite sunkig med fransiga bälten, sliten förarstol, stenskott på huv och vindruta etc.
Svårsåld och en dålig affär totalt sett.

Givetvis är långmilare ganska ofta fina men det finns ett skäl till att de är billigare...
PH
av MrNorth
Tack för svaren!

Jo vi har nog tänkt om när det gäller just denna bil. Har hittat en annan summum med D5 och RTI som är en 2010 som bara gått 11000 mil. Verkar vara ett bättre köp. Den är 30000 kr dyrare men har dragkrok, och vinterdäck ska nog inte vara några problem att deala med.

Är det nån skillnad mellan 2010 och 2011 av V70 II? En annan sak jag undrar över är detta med bluetooth och telefon? HUr fungerar det i dessa bilar, går det att spela upp musik via BT, eller är det bara telefonen som blir integrerad? Bilen i fråga har rattknappar för att lägga på och svara, men det står inget om att bilen är utrustad med telefon. Är det dyrt att installera i efterhand? Alla knappar verkar ju finnas, både i ratt och mittpanel...

Tack för svar
H
av perhall
2010 och 2011 är ingen större skillnad!
Först 2012 med Sensus går det att streama musik, HF funkar bra redan i MY11
/Per
av MrNorth
Okej... tydligen blev denna bilen såld så det gäller tydligen att vara på hugget.

Hittade en annan V70, dock med D2-motorn hos en lokal bilfirma. Verkar trevlig, välvårdad och med Summum-paketet. Motorstyrka är inget prio, dock oroar jag mig för 12000-milaservicen. Denna bilen har gått 11.800 mil. Känns som om någon har taktiskt valt att sälja den innan denna ofantligt dyra service.

Borde man använda detta som ett prutargument? Bilen är ju de facto minst 12000 kr dyrare än det priset de angivit...

Hur hade ni gjort? Bilen i övrigt verkar felfri...

/S

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]