Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tog idag ut min 945a i trafik efter att den stått avställd sedan augusti -13.
Han gick bra i ca 5 mil, men på vägen till besiktningen började han hacka och sedan gick han sämre och sämre.
När jag kom in till besiktningen gick han inte på alla cylindrar och tomgången vandrade så till den milda grad att motorn stundtals var på väg att självdö.
Avgasvärdena var givetvis katastrofala... :( När han sedan kördes upp på rampen började det ryka som satan från området kring katalysatorn.
Det slutade med att de rullade ut bilen på utsidan och jag beställde bärgare.
Det är en 945 GL -94 B230FD och han har gått 45tusen mil och alltid varit extremt pålitlig, bilen har varit i familjen sedan den var helt ny.
Någon som vet vad som kan ha hänt? ?:-/

Tacksam för alla svar, även de dåliga... :shock:
Avgasläckage vid lambdasonden gör ju att värdena är fel och den går illa, förklarar ju även röken då den brukar sitta fastskruvad vid katalysatorn. Så är avgassytemet tätt? Lyser motorlampa? Färsk bensin?
Antagligen så har bränsletrycksregulatorn eller nån spridare hängt sig så den går på tok för fett. Katalysatorn blir då ordentligt överhettad när den försöker förbränna alla feta oförbrända avgaser.
Volvolotten skrev:Jag kan inte ha skjutit katten på honom? Det small till en gång från avgasröret när jag försökte gasa upp honom i varv... :roll:
Den ska inte gå illa för det. Bara höga värden.
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]