Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gör en ren gissning här , men "rosen" i tändningslåset är en av sakerna jag misstänker jag i detta läget !.
Det finns flera plintar i den som ska ge "tändnings-ström" , låter som att enav dessa är på väg att ge upp !?.
Den är lätt att byta då den sitter med 2c skruv bakom tänd-låset , efter man plockat bort konaktstycket .
Nu så tror jag att felet är åtgärdat.... Var en lång väg för ett simpelt fel!
Kanske en gång av tio så startade den inte. Vid dessa tillfällen fungerade inte heller feldiagnosdioden för tändning eller insprutning. Kollade alla skarvar, fixade dålig jord, bytte system/bränslerelät och "rosen" i tändningslåset. Felet kvarstod och då det "visade sig" så hjälpte det att slå av/på tändningen några gånger.
När jag nu skulle kontroll mäta på 6ans säkring så såg jag att den var något blankare i plasten i ena änden . Antog att detta berodde på värme( dålig kontakt) så jag bytte ut den och allt efter det så har den nu startat utan problem i en vecka.
Tack för alla råd och engagemang på detta forum!

Det gula flärpen får du nog inte lö[…]

Dynamiska strålkastare?

Jag har tröttnat på min gamla XC60 oc[…]

Söker en beg? Här finns dem. https://www[…]

Larm går v70 -07

Den sensorn i taket ska jag ta en titt på d&[…]