Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en 855 T5 2.0-94 som har lite lustiga saker för sig ibland.

Tidigare fick jag fel på bränslepumpsrelät, vilket gjorde att jag ibland inte fick igång bilen om jag stängde av den några minuter och sen försökte starta. Bytte ifjol relät och allt har funkat bra sen dess.

Nu har jag ett par gånger inte lyckats få igång bilen alls, ibland har den stått hela natten och ibland efter att den bara varit avstängd några minuter. Först trodde jag det berodde på relät igen, men varje gång det händer så har jag efter att jag tagit av minuskabeln på batteriet nästan varje gång fått igång bilen igen.

Igår morse blev det dock inte som vanligt, bilen startade inte - jag tog av minuskabeln en minut och provade sen starta - inget resultat. Lät därför bilen stå igår och tog min andra bil.

Imorse så startade den inte heller, gjorde samma procedur, av med minuskabeln men inget resultat. Testade då att låta tändningen vara på ett tag innan nästa startförsök, och när jag då rör lite på nyckeln så klickar det till någonstans som att ett relä eller liknande slår till, någon lampa på instrumentpanelen blinkar till och sen startar bilen direkt.

Tidigare då bilen inte startat efter körning, har jag fått för mig att den startat direkt igen då någonting som sitter till vänster om batteriet sett från att man står framför bilen surrar - en liten motor av något slag med en kontakt som har slanganslutningar? Så fort man tagit av batteriet och den tystnat alternativt dragit ur och satt i kontakten så har bilen då startat - vilket inte är fallet nu. Så kan det helt enkelt vara så att det är något glapp i tändningslåstet så att bilen inte starta pga det? Att det FINNS ett glapp vet jag, då man ibland då man startat bilen måste vrida tillbaks nyckeln liiite grann för att belysning ska tändas och vissa instrumentlampor ska slockna.

Ideer?

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]