...

Moderator: Moderatorer

Österrikare är ju värst. Har i princip varit bosatt utanför Innsbruck. Där finns det två filer på autobahn, den högra ligger lastbilar och de som inte vill köra i 110 km/h, i den vänstra kör folk i 110 km/h, men de går inte in i högerfilen speciellt ofta när det ges tillfälle utan alla ligger i röva fiser till vänster så INGEN kommer om. Sen på alpvägarna kör de som dårar men på autobahn tar de det lugnt.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av rid54
Angående "mittfilskapning" så är det i många fall rätt obegripligt. Tyvärr finns det i Stockholmstrafiken en del företeelser, som gör att man befinner sig i mittfilen lite mer än man tekniskt sett måste. Nämligen på sådana vägar där högraste filen med jämna mellanrum försvinner ut i geografin till nån förort man inte alls vill besöka. Under tider med tät trafik blir det inte sällan lite av ett äventyr att byta fil ett snäpp vänsterut - alla är inte så tillmötesgående och reglen om att det ska väjas för någon som ger tecken och vill byta körfält är tydligen rätt hemlig, för väldigt få tillämpar den. Åtminstone runt Stockholm... Följden blir NATURLIGTVIS att alla som inte känner sig helt bekväma med att ta en fajt varje filbyte helt enkelt väljer en bra, neutral fil... som mittfilen (eller nr 2 från höger). Till saken hör också att hastighetsgränserna tycks betraktas som vaga rekommendationer och varje tendens till att hålla dem resulterar i att man har en "kollega" (eller snarare en mottrafikant) på armslängds lucka bakom, vilket kan vara rätt skrämmande (och definitivt är farligt). Det är nog inte så att alla vägidioter uppstår spontant, de provoceras ibland fram av miljön på vägen (dvs alla trafikanter, om nåt var oklart där). Vi har alla ett ansvar för att det ska funka utan elände.
av HiTek
Spoiler »
Håller med dig helt! Våra Poliser måste få vara mer hårda och trafikbevakningen måste bli bättre.
Sedan körskolorna måste punktmarkera mera vad som faktiskt gäller och även Transportstyrelsen med uppkörningarna.
av HiTek
mobe skrev:
HiTek skrev:*Kör jag om dig på fel sida är det du som ligger i fel fil!* - simple as that!
Man får köra om på höger/"fel sida" med hastighetsbegränsning upp till 70km/h samt om körfälten har olika färdmål m.m
Japp, det vet jag... och i många fall kan man ändå ligga till höger även på de sträckorna, men nu syftar jag i synnerhet på 90+ vägar.
Då blir det att markera för den dumme var han/hon ska vara.
3lias skrev:Sen finns det en annan regel som många yrkeschaufförer inte verkar veta (jag är själv yrkeschaufför) här i Sverige:
Är det fler än 2 filer får tung trafik EJ använda den längs till vänster. Jag ser ofta, både lastbilar av alla slag och flygbussar ligga i filen längst till vänster mellan Järva krog och Rotebro (Sthlm). Det är inte bättre på södra sidan heller.
Har ni någon referens till denna regel?
Hittar inget sådant i trafikförordningen, snarare tvärtom.

Fordons plats på väg

"Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

"På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."

Trafik i en vägkorsning m.m.

"Där körbanan före en vägkorsning har två eller flera körfält i samma färdriktning skall föraren i god tid placera sitt fordon .. i körfältet längst till vänster om han eller hon skall svänga till vänster."
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har tagit fram lagen och klistrat in i den här tråden tidigare.. hittar det inte nu och är på mobilen. Om ingen annan letar upp det kan jag försöka göra det ikväll.
Användarvisningsbild
av SvenB
SA4AQS skrev:Den första gäller ju typ avfarts väg på motorväg och den andra är ju just i korsningar om denne skall svänga vänster, dvs fortfarande helt idiotiskt att ligga i vänster körfält och puttra fram på motorvägen.
Men fullt tillåtet om hastigheten är 70 km/tim, eller lägre.
Användarvisningsbild
av Hilmer
SvenB skrev:
SA4AQS skrev:Den första gäller ju typ avfarts väg på motorväg och den andra är ju just i korsningar om denne skall svänga vänster, dvs fortfarande helt idiotiskt att ligga i vänster körfält och puttra fram på motorvägen.
Men fullt tillåtet om hastigheten är 70 km/tim, eller lägre.
Är det inte upp till 70km/h?
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad skrev jag då?
  • 1
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 553

Det går med dubbla skruvstäd rätt […]