Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spaz
#84754
Blev överraskad av frosten och hade glömt glyckol (har presis bytat vatten pump).
Frostpluggen ser hel ut men den tömde kylaresystemet på mindre än 30sek när moton startade. När den står still så håller den vattnet. Det är pluggen på trean bakom turbon(grr).
b21et

har 740s oljefilter så jag kommer inte åt den underifrån (den avlånge som går backåt).
vill inte plocka ner den igen (har bytat topp oxå).
Frostpuggen vad gör jag, hur får jag ut den. Något bra tipps. Hade tänk att sätta i en motervarmare istället.
Tacksam för snabba svar.
Senast redigerad av 2 spaz, redigerad totalt 0 gång.
av Addekarlsson
#84765
Vad för svar vill du ha? Jag ser ingen fråga?

Men, för att trycka dit en ny frostplugg så är det nog bara bita i det sura äpplet och ta bort oljefiltret.
Skaffa ny frostplugg, för man ska aldrig återanvända en frostplugg.

Mvh/ Adde
av Addekarlsson
#84774
Knacka på ena sidan av pluggen, så den vrider sig i hålet. Sen drar du ut den. Busenkelt. :D

Mvh/ Adde
av Rådlös
#84779
Och glykol kan du väl ändå inte vara utan? Motorn rostar invändigt utan glykol. Även om du motorvärmare kommer det att rosta, och du riskerar frostsprängning när du inte är ansluten till värmen.
av Addekarlsson
#84780
Så sant så, glykol har smörjande/skyddande egenskaper för motorn, och ska blandas i vattnet oavsett sommar eller vinter.
Tänkte inte på att påpeka detta, för det är så enormt självklart för mig.
Blandas 50/50.
Finns en typ för gjutjärnmotorer (rödblockare), och en sort för aluminiummotorer (vitblockare).

Mvh/ Adde
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]