Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henke3
#846462
Hilmer skrev:Varför skulle alla de 240 ha båda inkopplade ifall det var förbjudet kan man undra!?

740 verkar ju vara avsedd för den engelska marknaden, både dimljus och tanklock sitter på fel sida... ;)
precis!
lennarte skrev: På min 745 är det dimbakljus på höger sida (endast) och det är fortfarande förbjudet att använda mer än ett i Sverige.
Då anser du att alla 240 ägare bryter mot lagen då de använder sina dubbla dimbakljus?
Och de 240 som har ett enda dimljus har sitt på v sida (endast) vilket oxå bör vara den mest korrekta sidan vid högertrafik.
Användarvisningsbild
av lennarte
#846640
Henke3 skrev:Då anser du att alla 240 ägare bryter mot lagen då de använder sina dubbla dimbakljus?Och de 240 som har ett enda dimljus har sitt på v sida (endast) vilket oxå bör vara den mest korrekta sidan vid högertrafik.
Det menar jag inte Om ni läser sista raderna,
Det står inget längre om ett eller två för användas, det togs kanske bort när nya lagen om varselljus kom 2009. En grundregel för att använda dimbakljus är att är det sådan sikt att du kan använda halvljus framåt ska du inte ha dimljus på bakåt
Det sista har jag skrivit, men det som står ovanför är vad jag hittade i går eftermiddag. Men vad det står längre upp ör att det är förbjudet att använda i bilkö. D.v.s att så fort någon har hunnit upp dig eller om du kör om någon, ska det släckas. Och då spelare det ju ingen roll om det är ett eller två ljus.
Sedan spelar det ingen större roll vilken sida det sitter på. Är det sådan dimma eller snöfall så du inte set ett dimbakljus på höger sida när kommer ifatt framförvarande bil, är det nog inget bra väder att vara ute och köra bil i.
745 är framtagen för den Amerikanska marknaden och såldes där ett år innan den kom till Europa. Jag har "piratlampor" bak och skaffar jag mig en lamphållare och drar en kabel till den så kan jag också ha två Dimbakljus numera

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Hilmer
#846802
lennarte:

Så du menar alltså att om man har dimljus bak (vilket inte är en obligatorisk utrustning) så fick man inte ha mer än en sådan lampa enligt de tidigare reglerna? I så fall har ju alla 240 framförts olagligt precis så som Henke3 påpekade.

Angående 740, denna var tänkt att ta över efter 240 och introduktionsmodellen var 760 som kom 1982.
Varför 740 skulle vara avsedd för den amerikanska marknaden bara för att kombiversionen släpptes där först förstår jag inte!?

Och vad det gäller min förra text angående 740 så var det menat som ett skämt, men det gick visst inte hem.
Användarvisningsbild
av lennarte
#846874
Hilmer skrev:Så du menar alltså att om man har dimljus bak (vilket inte är en obligatorisk utrustning) så fick man inte ha mer än en sådan lampa enligt de tidigare reglerna? I så fall har ju alla 240 framförts olagligt precis så som Henke3 påpekade.
Dom regler som kom i mitten på förbjöd att ha både halvljus och dimljus samtidigt. Men samtidigt tilläts ett dimljus bak. Det hade inte varit tillåtet med starka lampor bak tidigare. Tyskland var tidigt ute ute med dimljus både bak och fram så det var nog en anpassning till den (och även andra) marknaden. Bara för att det är utrustat med möjlighet att montera två dimljus bak behöver det inte vara tillåter att använda dom i Sverige bara för att det är tillåtet i andra länder. Jämför med dimljus fram. Det är tillåtet idag (det var det inte förr) att montera dimljusen fram så att det går att tända dom tillsammans med halvljuset, men du får inte göra det.
Sedan var hela 700 serien, från 760 -82 direkt anpassad för Amerikanska marknaden. 240 modellen var mer anpassad för den Europeiska marknaden, Då kunde man ju välja vilken sida man ska använda dimbakljuset på (OBS!! också ett skämt... :lol:) Men som jag skrev, det verkar som det inte står någonstans att det skulle vara någon regel om detta längre, bara att du inte får blända någon bakom dig lika lite som du får blända någon framför dig

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
#847577
På ingen av mina 745/945 jag haft har jag haft dimljuset på höger sida. Endast på förarsidan. En del har till och med varit plomberade på högersidan. Svensksålda bilar. 245 vet jag inte, men mina 244 har haft 2 dimljus. Både på min -82:a med korta lysen och -88 har 2 originalkopplat.
Verkar vara lite olika det där.
Användarvisningsbild
av lennarte
#847812
Då hade Hilmer rätt i alla fall, att min är gjord för Engelska marknaden.. :roll: :lol: Annars har någon tidigare ägare "fibblat" med den. När jag bytte baklamporna förra hösten (2012) var där ingen lamphållare på vänster sida, och ingen kabel (vad jag såg i alla fall). På frugans tidigare Passat (-87) satt det också på höger sida (enda bilen innan min Volvo som haft originalmonterat dimljus både fram och bak). Därför "trodde" jag det skulle vara så. Ska kolla på våran "nya" Passat (-04) vilken sida det sitter på (om där är något). Det lyser en lampa i ljusknappen som indikerar att dimbakljuset är på, men jag har faktiskt aldrig kollat (på 9 år :-O) ) att där finns något där bak

Mvh
Lennart

Edit, kollade på frugans Passat i gå kväll och det sitter på vänster sida.... :oops: Kan det vara så att min Volvo är fel då? Hilmer, Ratten sitter i alla fall på vänster sida :roll:
Användarvisningsbild
av Hilmer
#848312
lennarte skrev:Då hade Hilmer rätt i alla fall, att min är gjord för Engelska marknaden.. :roll: :lol: Annars har någon tidigare ägare "fibblat" med den. När jag bytte baklamporna förra hösten (2012) var där ingen lamphållare på vänster sida, och ingen kabel (vad jag såg i alla fall). På frugans tidigare Passat (-87) satt det också på höger sida (enda bilen innan min Volvo som haft originalmonterat dimljus både fram och bak). Därför "trodde" jag det skulle vara så. Ska kolla på våran "nya" Passat (-04) vilken sida det sitter på (om där är något). Det lyser en lampa i ljusknappen som indikerar att dimbakljuset är på, men jag har faktiskt aldrig kollat (på 9 år :-O) ) att där finns något där bak

Mvh
Lennart

Edit, kollade på frugans Passat i gå kväll och det sitter på vänster sida.... :oops: Kan det vara så att min Volvo är fel då? Hilmer, Ratten sitter i alla fall på vänster sida :roll:
Va tacksam för det, det är ytterst irriterande att glida in på vänster sida och inte finna ratten... ;)
Användarvisningsbild
av lennarte
#849156
Hilmer skrev:Va tacksam för det, det är ytterst irriterande att glida in på vänster sida och inte finna ratten...
Jo, det hade varit något.
Har faktiskt gjort "tvärt om" en gång. Hoppade in på höger sida i en taxi i fyllan och villan i ungdomen. Taxichauffören frågade "vänligt men bestämt" om det inte var bättre att han körde (högerstyrd Peugot 404 Break 7 sits). Detta var på den tiden taxichaufförerna hoppade ur taxin och öppnade dörrarna för passagerarna. Även (kanske framför allt då) om det var ett gäng väldigt glada ungdomar.

Mvh
Lennart

PS. Såg en Merca E230 i helgen med dimbakljus på, på höger sida. Den var äldre än 2009 så det "borde" bara vara ett kopplat (vänster?)
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]