Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänker montera bort kardanaxeln så jag kan dra den med framhjulen i luften. Vad tycker ni om det? Det är väll en lösning?
Nu har jag monterat ned kardanaxeln. Jag hoppas man ska kunna bärga den nu med en sån där bäragare som låter bakdäcken ligga nere i marken.
Volvo742 skrev:Nu har jag monterat ned kardanaxeln. Jag hoppas man ska kunna bärga den nu med en sån där bäragare som låter bakdäcken ligga nere i marken.
Då är de inga problem!
7 km/h på en sträcka av max 3 km. Det sa bärgningskillen till mig när han fixade min punktering. Jag har inte automat men AWD. Viscokopplingen går sönder om man bogserar "som vanligt".
Hastighetsgränsen för differensen går enl. Svensk Bilprovning vid 4 km/t. En AWD får under INGA omständigheter bogseras med endast ett hjulpar i backen utan dessa måste på något sätt neutraliseras. En fördärvat vinkelväxel och möjligen även viskoskoppling blir helt säkert det oerhörd kostsamma resultatet. Ett alternativ kan vara att plocka bort kardanen Vid bogsering med borttagen kardan -och upphissade framhjul - slipper du även problemet med att växellådan inte får smörjning under bogseringen,samtidigt som du skonar viskoskopplingen.
Wikipedia behöver tydligen uppdateras, Jag har en -97 855 AWD som är tillverkat hösten 1996 så att de första kom -98 stämmer inte.
Mig veterligen är det samma system t.o.m årsmodell 00, och SBP bromstestar inte heller dessa modeller på rullorna, utan de kör en sväng och testar att allt fungerar. Nyare modeller klarar av att testas på rullor så tydligen är systemet lite annorlunda.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw