Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kluven, ruskigt mycket pengar men vore ju skönt att unna sig något "nytt".

Denna har rullat lite över 10,000mil... D5 och automat...
- Läste att en bensinare har dyr service vid 9,000. Är det något lömskt som väntar inom snar framtid för denna dieselbilen?

Det är ju såpass ny bil så borde ju inte finnas fel men, är det något man ska kolla extra noggrant?

Något bra att veta för kunna pruta?
D3an som jag köpte från 2011 hade fel på ett dörrlås upptäckte jag efter ett tag. Funka ibland och ibland inte så då fick man trycka flera gånger på dosan för att låsa...

Var någon fjäder som va trasig så då bytte man hela låset 3000 kr.
Var tydligen ett känt fel på dessa enligt volvo meken.

Nått annat har jag inte haft problem med än sen jag köpte bilen.
Rumpnisse skrev:Såg även en intressant D3. Är du nöjd med din, går det billigt och har kraft nog för den som inte är noga med att rejsa?
I vilka fall vore en D5 bättre?
Köp inte D3:an den är inte mycket att ha om man vill ha någorlunda bra drag, märks att den har mindre cylindervolym och bottendrag jämfört med en 2,4liters diesel.
Rumpnisse skrev:Såg även en intressant D3. Är du nöjd med din, går det billigt och har kraft nog för den som inte är noga med att rejsa?
I vilka fall vore en D5 bättre?
Jag har en V70 D3 MY14, har manuell växellåda. Helt OK acceleration och bra ork, i landvägsfart 90-100 km/h spinner den tyst och fint. Vet att Vi Bilägare klaga på V70 MY14 med D3 tillsammans med automatlåda att D3+automat inte verkade riktigt optimal.
VIB nr 12, 2013: "Vår största invändning gäller motorn, eller snarare sagt samspelet med automatlådan. Bilen tvekade ofta mellan växlarna, kändes mer än lovligt seg i starten och hade väldigt svårt att växla ned när vi trampade på pedalen i botten för att komma förbi någon långtradare". (Dock blev V70 trots detta utsedd till testvinnare i konkurens med 4 andra kombibilar de testade tillsammans.)

D3 MY14 är på 136hk men har 2.0 lit och 5 cyl. De äldre D3 var på 163 hk med i grunden samma motor. Men med åren blev den snålare och renare och hade skattebefrielse några år men till MY14 klarar den inte kraven som miljöbil så där fick man ej 5 års skattebefrielse, dock är årskatten blygsamma 1200 kr.
MY13-MY14 kom D4 motorn på 163 hk som kan vara att föredra med automatlåda och om du skall dra (tyngre) släp ofta. Eller D5 215 hk 2.4 lit motorn (MY12, eller D5 tidigare än det med några hk mindre) om du vill ha mer ork.

/Bo
Jag är väldigt nöjd med min D3 och har även automat i bilen...
Kommer nog aldrig äga en bil utan automat igen :)...

Jag tycker det är helt ok drag i den framförallt i det lägre registret.
Har dock inte kört någon annan så jag har inget att jämföra med...
Men slö tycker jag inte den är.

Hade en V70 2,4T förut och tycker det känns som denna går värre...

Edit jag har 163 Hk i min D3
Fokuset tillbaka på D5 automaten från 2011.

1) Är det dyr service kring 10.000 ?

2) Tittar lite på utrustningslistan och får intrycket av att den är lite sparsam. Inget som direkt stickerut mer än keyless.
Eller har jag fel, är utrustningen normal eller låg?
*hoppas någon kommerpå hur man kan fuska in hastighetsberoende servos i framtiden*
Ljud: highperformance

keyless
ABL aktiva xenonljus.
farthållare
lågt sportchassie
nivåreglering automatisk
krockgardin IC i takpanel
tillsatsvärmare.
elvärmt baksäte
belysta makeup speglar
luftkvalitesystem IAQS
regnsensor vindruta
dual xenon ljus
trygghetsbelysning
parkeringshjälp bak
vattenavvisande sidorutor fram
tonade rutor 25 procent
blåtands handsfree
auxingång för mp3
el spolmunstycke
r-design paketet
Aluminiumfälg Cratus 18, Däck 245/40 R18
tidur tillsatsvärmare.
"teknikpaket s80/v70/xc70
Inte för att det är samma motor men jag ska snart göra 9000 mils service på min D3 och då ska multirem bytas sen tror jag han sa luftfilter också och även uppdatering utav programvaror. Det var det som var utöver en standard service.

Jag fick 3900 kr som pris när jag frågande om detta på Rejmes.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]