Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har sökt lite i forumdelen och det finns lite info men inte riktig allt.

Fick idag hem en "broschyr" ang att teckna serviceavtal eftersom min bil fyller 6 år.
Det står följande:

"Vi förstår om servicekostnaden kanske tar emot lite mer nu när din bil har rullat ett tag. Samtidigt förtjänar alla Volvobilar bästa möjliga service. Därför erbjuder vi dig med en bil som fyllt 6 år Volvo Originalservice för endast 199kr/mån*.

Finstilt:
*Prisexempel avser en Volvo V70 årsmodell 2008 med bensinmotor, en körsträcka på 1500 mil per år och ett avtal tecknat på 3 år. Tillägg kopplade till miltal kan förekomma."

Jag har idag en V50 1.8F 2008 med drygt 10.600 mil på mätaren. Årsservicen bör vara runt hörnet (Maj senast) och servicen efter denna är den berömda 12.000-milaren.

Hur mycket skiljer priserna på bensinmotorer kontra flexi i dessa avtal?
Vad jag läst mig till här på forumet så avslutas avtalet per automatik när bilen säljs, vi kommer definitivt fortsätta med Volvo men behöver en större bil så småningom. Så, stämmer detta? Vore trevligt om man egentligen hade kunnat lägga över avtalet på nästa bil förutsatt att det är en Volvo förstås.
Täcker kostnaden bara de vanliga servicarna? Dvs att vid storservice (exempelvis min kommande 12000mil) likt förbannat kostar extra eller är det beräknat i månadskostnaden?

Med tanke på att jag nu är föräldraledig och kommer börja studera på heltid i minst 2 år såfort lillgrabben hamnar på dagis så är en månadsavgift mer praktisk än en klumpsumma som suger att betala varje gång.
Användarvisningsbild
av crumpets
Du får ange mil/körsträcka/ålder på bilen så räknar de ut serviceavtalets kostnad utifrån det. Allt som står i servicarna tas med så kamrem osv är inräknat där. Nu har väl inte 1,8F några särskilt stora servicar förvisso, men luftfilter och tändstift borde ju vara med där. Det finns en risk att dessa räknas som tillägg och inte ingår i nice-priceservice, så ett avtal för det kanske ändå kommer kräva tillägg för de prylarna. Det enda du kan göra är egentligen att ringa, ange dina uppgifter och be dem räkna ut för just dig. Det ser olika ut för alla bilar.
av Malmstroem
Som jag läser det är att du får en normal service för 199:- i månaden (eller 2388 om året / service).

Alla tillägg torde komma på det hela, dvs tändstift, kamrem, etc. Dock borde kupefiltret ingå.

Jag kan inte se hur Volvo får med kamrem, tändstift etc för 199:- i månaden. Subventionerade servicepriser för att sälja nya bilar finns, men jag har inte sett det för existerande ägare. Och jag har väldigt svårt att tro att jag någonsin får se det.

De vanliga servicepaketen tenderar att bli dyrare om någon "dyr" service ingår.
Användarvisningsbild
av P210
Täcker kostnaden bara de vanliga servicarna? Dvs att vid storservice (exempelvis min kommande 12000mil) likt förbannat kostar extra eller är det beräknat i månadskostnaden?
Du skriver ju det själv;
Finstilt:
....Tillägg kopplade till miltal kan förekomma.

läs parttikelfilter, kamrem etc :-(

Läs mer här:
http://www.mechanum.com/vara-varumarken ... e-an-6-ar/
http://www.bilia.se/verkstadstjanster/s ... arationer/
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, det blev snabbt uppenbart att det inte är något att hänga i granen med andra ord. Ville komma ifrån hela totalkostnaden, inte bara delar av den. Nåväl.
av specos
Trava in och be om ett prisförslag!
Jämför sedan med vad det skulle kosta om du servar den "själv". Du bör ju ha följande servicar i antågande:

11 000 mil - oljebyte 1200
12 000 mil - storservice 5500
13 000 mil - oljebyte 1200
14 000 mil normal service 2500
15 000 mil oljebyte 1200
16000 mil normal service 2500

Om du tecknar avtalet efter du gjort oljebytet - säg att bilen då rullat 11 000 mil och du tecknar ett avtal på 3 år / 1500 mil per år så kommer du ha kört 15 500 mil i maj 2017 - kommer du ha bilen så länge?

Du kommer då få servicar för 5500+1200+2500+1200 = 10400 kr /36 mån = 289 kr per månad (2,3 kr per mil).
Tillkommer gör ju nåt bromsvätskebyte.

Så - be om en offert inkl miltillägg. Jämför. Och posta här vad du fick för pris. Alltid intressant att jämföra!
Användarvisningsbild
av grillchips
Absolut, för sakens skull så ska jag göra det vid tillfälle.
2017 så är bilen långt borta hoppas jag. :D Skulle helst byta nu om det var möjligt.

Hej, var skall den här sensorn stickas in? IM[…]

Ökad komfort med 17”

Letar efter 17” originalfälgar till v&a[…]

Handbroms

Härligt att det löser sig!

Hej Har haft hjälp att felsöka ovanst&ar[…]