Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av baronenI
Har en V70 med AW 50-51, för ca 2 år sedan spolades lådan av Volvoverkstad.
Frågan är för att hålla hög kvalité på oljan hela tiden tänkte jag endast tappa ur
oljan via bottenplugg o fylla ny. Är detta ok och hur mycket olja går det i efter en sådan tappning.
Bilen växlar hårt men ok 13000mil
av rid54
Det finns ju många uppfattningar om detta med olja i automatlådor, bara att titta runt här. Att behöva byta två år efter en sköljning käns lite tveksamt, men du kanske tycker oljan ser mörk ut eller luktar bränt? Personligen skulle jag nog tänka mig runt 10.000 mil mellan bytena, om det inte finns tecken på problem, eller du kör alltid med tungt släp eller nåt.
av baronenI
Visst finns det många uppfattningar. Men efter verkstadens 10 liters spolning blev oljan aldrig röd.
Just nu är den ljust brun mot röd. Tanken är att samtidigt som motorolja byts så varför inte lossa
pluggen till automaten och göra detta var 3:dje år beroende på körsträcka.
Min fråga är hur stor mängd olja det är efter pluggtappning
Användarvisningsbild
av greeeken
baronenI skrev:Visst finns det många uppfattningar. Men efter verkstadens 10 liters spolning blev oljan aldrig röd.
Just nu är den ljust brun mot röd. Tanken är att samtidigt som motorolja byts så varför inte lossa
pluggen till automaten och göra detta var 3:dje år beroende på körsträcka.
Min fråga är hur stor mängd olja det är efter pluggtappning
Det är väll bara mäta hur mkt du har fått ur?
av qurrecp
Man ska vara väldigt försiktig när det gäller automatlådor. Har hört mycket historier när folk har bytt olja själv. Det är många fina kanaler där olja ska rinna igenom och kan räcka med minsta lilla fiber för att täppa en kanal. Men valet är fritt. :)

Det där med fotsensor är helt värde[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften s&ari[…]

Köpråd S60

Din S60 är ju knappt inkörd. Varför[…]

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]