Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Kör inte på saltade vägar vintertid utan bukplasten.

Min 244 slutade ladda för en tid sedan och bytte då kolbryggan och gjorde rent hela generatorn.
Det fungerade hyffsat bra tills nu, då jag tog loss generatorn igen eftersom den slutade ladda. då har kolbryggan gått sönder igen och generatorn var full av något svart/grått klet med hårda klumpar i, som säkerligen är orsaken till felet.

Efter nogrann rengöring och en ny kolbrygga så fungerar den igen.... :)

Tillägger att jag inte har något oljeläckage osv. Helt rent i motorutrymmet förutom vitflammigt av salt och elende från vägarna...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det där låter som kol, dvs dina kol har slitits ner ovanligt fort av nån anledning och orsakat detta "damm" på generatorn.
Hade jag varit i dina kläder hade jag sett till att kolla så att du verkligen har fått rätt kolhållare, det finns många att välja bland men de flesta tar nog bara fram första bästa som står i listan.
Ta de nummer som finns på generatorn och se till att få kolhållare avsedd för just den generatorn.
Värmepaket 940

Läs detta. https://www.jagrullar.se/forum/vie[…]

Problem med värmen på 740

Gött att vara till nytta ibland....😁😁

Ingen byter skärmkanter fram, byt hela sk&aum[…]

Motorfästen XC60 -17

Man ser att det spruckit. Iaf det övre. Men d[…]