Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Med tanke på att du använt dieselvärmaren kanske en 20-30min per 3 mil och dag så är det ju väldigt bra förbrukning!!
var fjärde dag (var 12:e mil) har du ju dragit ca 1,2 liter extra med värmaren. På 56 mil är det ca 5,6l. Så utan värmaren hade det då blivit 26,1l. Då skulle du legat på 0,46l/mil. Det är betydligt närmre datorns förbrukning..

Sen att den lilla extrakostnaden kan vara klart värd att komma ut till en typ varm bil är en annan sak. :)
Användarvisningsbild
av Doffen
0,56 er ikke vanskelig å oppnå med V40 D2
I vinter med rundt 10-15 kuldegrader og varmeren på auto, har vårt forbruk vært oppe i maks 0,62 målt på pumpe. Da har varmeren vært kjørt minst 1 gang pr. dag i opptil 50 minutt
Användarvisningsbild
av mobe
joel80 skrev:Med tanke på att du använt dieselvärmaren kanske en 20-30min per 3 mil och dag så är det ju väldigt bra förbrukning!!
var fjärde dag (var 12:e mil) har du ju dragit ca 1,2 liter extra med värmaren. På 56 mil är det ca 5,6l. Så utan värmaren hade det då blivit 26,1l. Då skulle du legat på 0,46l/mil. Det är betydligt närmre datorns förbrukning..

Sen att den lilla extrakostnaden kan vara klart värd att komma ut till en typ varm bil är en annan sak. :)
Går inte att räkna så eftersom värmaren med största sannolikhet ändå hade startat eftersom utetemperaturen troligen varit under +8.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har autofunktionen avstängd..
Har du den på har den troligen gått under färd ändå.. även om du kört värmaren innan.. Du får ändå inte upp temperaturen till 85-90 grader utan det stannar på runt 60 grader.
Men visst.. man kan inte räkna exakt så för några centiliter mer per resa blir det om man startar med motorn kall.. Men man kan inte komma undan att värmaren drar en viss mängd soppa och att man får en lägre förbrukning totalt om man inte använder den. Och en mindre skillnad från färddatorn också då den inte känner av värmarens förbrukning.
Användarvisningsbild
av Ted68
Tankat idag igen, kört 78.1 mil och fick i 41.1 liter diesel. Lite lägre förbrukning. (0.53)

Känns som den här bilen drar mindre än min gamla V50 manuell med en likadan motor.

Körde en sträcka mellan Borås och Orust idag på drygt 12 mil, 75% Motorväg i 100-110 och resten i 50-70
Känns som att man kan köra väldigt snålt i 100 km/h.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (820 KiB) Visad 635 gånger
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har kört min V40 D2 i två månader nu, och de sista två tankarna snittar jag 0,54 (0,53 i färddatorn). Det handlar då om lätt stadstrafik med en och annan mil landsväg insmuget. Jag är lite imponerad, min V50 D2 drog mer rakt över, dock märker man att värmaren i V40 är mycket törstigare än den tidigare bilen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är väl i och för sig inte underligt om V40 drar mindre. Den är väl mindre och har mindre luftmotstånd än V50.
Användarvisningsbild
av Funk
SvenB skrev:Det är väl i och för sig inte underligt om V40 drar mindre. Den är väl mindre och har mindre luftmotstånd än V50.
Nja, det skiljer överaskande lite i vikt, jag vill minnas att min V40 är 55kg lättare än vad V50:n var..och i min körcykel är inte luftmotståndet någon direkt utslagsgivare. Däremot så är programmeringen uppenbart annorlunda liksom utväxlingar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Ted68
Ja, när det gäller vikten så är min V40 lite tyngre än min gamla V50.
Är väl automatlådan som gör det.

V50 D2 Manuell
Skattevikt, kg: 1470
Tjänstevikt, kg: 1477
Totalvikt, kg: 1900

V40 D2 Automat
Skattevikt, kg: 1520
Tjänstevikt, kg: 1526
Totalvikt, kg: 1940
  • 1
  • 18
  • 19