Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Hej hallå!

En olycka kommer sällan ensam som man säger! Förra veckan lade min bränslepump av och efter byte av den var plötsligt bromsarna svampigare än vanligt. I normala fall brukar den hugga direkt, man får nästan smyga sig på bromspedalen :D
Nu tror jag inte att bränslepumpen har något med bromsarna att göra men däremot så fick jag koppla bort batteriet och ladda om, ingen aning om det påverkar visserligen men lite skumt är det.

Tänkte att jag börjar med att lufta systemet om det har kommit in luft av någon anledning i alla fall, tänkte slippa dra ut sambon och tvinga henne att pumpa på bromsen så vilka alternativt finns det!
Hittade denna på biltema (http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkst ... re-191531/)
Bild
Hur tusan fungerar den, är det värt 200:- för att köra med den istället eller är det bara bullshit?

Jag vet att min bror har kört med något liknande den på mekonomen (http://www.mekonomen.se/bil/verktyg/for ... g-pa1267sv) men det är samma pris ungefär.
Bild

Någon som har erfarenhet av båda modellerna och kan rekommendera den ena eller den andra?
av benka1
Den undre kör jag med ,kopplar den till reservhjulet som är ca 3 kg tryck !
Har funkat i alla lägen utom en audi 80 på ena bak bromsen vette faan va det felade-
hade bytt bromsslang fram "anm,besiktning "o fick luft bak,knappt den gick igenom sen
-sålde den iaf.
Men suveränt lätt att jobba med borde funka till alla bilar tycker jag...
mvh benka
av Naesstrom
benka1 skrev:Den undre kör jag med ,kopplar den till reservhjulet som är ca 3 kg tryck !
Har funkat i alla lägen utom en audi 80 på ena bak bromsen vette faan va det felade-
hade bytt bromsslang fram "anm,besiktning "o fick luft bak,knappt den gick igenom sen
-sålde den iaf.
mvh benka
Toppen, lutar mot en sådan då helt enkelt!
Och det är inga konstigheter, koppla till ett däck, lufta, se till att det alltid finns bromsvätska kvar i behållaren osv.
av benka1
Naesstrom skrev:
benka1 skrev:Den undre kör jag med ,kopplar den till reservhjulet som är ca 3 kg tryck !
-sålde den iaf.
mvh benka
Toppen, lutar mot en sådan då helt enkelt!
Och det är inga konstigheter, koppla till ett däck, lufta, se till att det alltid finns bromsvätska kvar i behållaren osv.
Jajamän..
Användarvisningsbild
av Micce1980
Kolla så det är rätt diameter på den gula "korken" man skruvar på. Den från Mekonomen passade inte min S40 -00. Den hade på tok för liten diameter.
av Naesstrom
Micce1980 skrev:Kolla så det är rätt diameter på den gula "korken" man skruvar på. Den från Mekonomen passade inte min S40 -00. Den hade på tok för liten diameter.
Tack för tipset Micce, funderar på att bygga en egen istället! Ett gammalt lock från skroten och sedan har jag lite nipplar och kulventiler hemma! :D
av julisgranis
Den övre fungerar sådär, du måste ha redigt tryck i kompressorn för att det skall fungera ok. Jag kör med den man kopplar till reservhjulet, fast byggt om den med snabbkoppling så jag kopplar den till kompressor istället. Fungerar mycket bra, räcker med att ligga på cirka 1bar. Dock som sagt så passar den antagligen inte till din s/v 40.

Det jag gjorde var att köpa ett lock på skroten och sedan montera en slang och koppling så den går att koppla mot kompressorn, fungerar hur bra som helst.
av Naesstrom
julisgranis skrev:Den övre fungerar sådär, du måste ha redigt tryck i kompressorn för att det skall fungera ok. Jag kör med den man kopplar till reservhjulet, fast byggt om den med snabbkoppling så jag kopplar den till kompressor istället. Fungerar mycket bra, räcker med att ligga på cirka 1bar. Dock som sagt så passar den antagligen inte till din s/v 40.

Det jag gjorde var att köpa ett lock på skroten och sedan montera en slang och koppling så den går att koppla mot kompressorn, fungerar hur bra som helst.
Japp, jag kollade idag och på Fas 1 är det ju någon udda modell av bromsvätskebehållare som är större än vad dom tydligen brukar vara! Gjorde som du och tittade förbi skroten och fick ett lock som passade gratis från deras självplock!
Har du satt kopplingen till kompressorn direkt i locket eller har du någon ventil mellan?

lättast är väl att borra in en sådan här http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ ... -st-17246/ och sätta en 1/4" mutter på baksidan för att dra fast den i locket?
av Naesstrom
Här är resultatet av den jag byggde, har inte hunnit testa hur den fungerar ännu men idag ska det nog bli av!
Bild

Kostnaden hamnade någonstans under 60:- eftersom jag fick locket gratis på skroten! :D

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!