Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Perc skrev:Det där med att köra ifrån polisen blabla är ändå mest tomt snack om ni frågar mig
De motverkar saken genom att kalla in flera bilar och en flygmaskin om läget är extra allvarligt.

Har även sett Polisen dra hästsläp med Toytota Landcruiser (200) 4,5L V8 TD
3 liter milen och dyr diesel... hallå (PO)

perhall skrev: Men det här med Touareg stärker min tes om att Sverige kanske har världens mest exklusiva polisbilar i genomsnitt
Inte ens i närheten.
I Dubai används flertalet exklusiva superbilar för "höghastighetsjakt".
T.ex Aston Martin One-77 (endast 77 byggda i världen) ca 7 miljoner kronor. Bugatti Veyron 15 miljoner kronor. Ferrari och allt däremellan. Allt för skrytfaktorns skull :roll:
Våra polisbilar är dyra eftersom de ska kunna användas till flera olika syften. Hade man gjort som i UK och haft speciella bilar för exempelvis ordningspolisen så hade dessa kunnat åka V70 D2 och kostat en bråkdel av vad de gör idag eftersom man kunnat slänga ut hälften av utrustningen.

Men jag tror ändå kostnaden för bilarna är mycket små i sammanhanget.
Snacka om att man får mycket "Volvo" för pengarna, billigare än V70. ;)
av *pettson*
Perc skrev:Men tvåhjulsdriven XC90 är ju bara fel.
Det är ju det.. Men det är i klass med ca hälften av dom V70awd -00 som cirkulerar. Antingen fungerar inte kardanen, eller sparar man den helt enkelt från slitage.
Perc skrev:Men tvåhjulsdriven XC90 är ju bara fel.
Nej det är inte fel. :D skulle kunna tänka mig en framhjulsdriven 90:a själv. Tycker du det är fel på XC60/ V40 CROCC COUNTRY som inte har awd? ;)
andreas_lofgren skrev:Den motorn finns inte i Touareg
blandade ihop touareg och tiguan, sorry
1,4-litersmotorn funkar alldeles utmärkt i tiguan. Vi hade en på vinterprovet i arvidsjaur förra året och åkte 5 pers + packning och hade aldrig några problem med trött motor. Däremot var den alldeles för trång bak för tre vuxna män.
Jo, fin motor som känns betydligt större än vad den är. Enda klagomålet jag har är att värmen är alldeles för klen. Den blir aldrig varm i stad/tätort. På landsvägen när man kan ligga på gasen lite får den upp värmen rätt kvickt men kallnar kvickt i långa nedförsbackar t.ex. Bensinvärmare rekommenderas. ;)
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]