NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sagabjörn
det är egentligen två fel jag har men jag misstänker att dom kanske är relaterade? är väldigt nybörjare på detta så kommer lämna in bilen till bilia så får dom fixa felet men det brukar hjälp att säga vad som är fel till dom. så min fråga:

när jag låser bilen med mitt centrallås på nykeln så går allt bra, alla lampor blinkar och dörrarna låser sig, dock ca 30 sekunder senare hörs ett skarpt buzz ljud (väldigt högt) och inget mera med det. har läst vissa tråder att det ska vara något låshus eller dyligt? osäker på detta förklara gärna för en nybörjare =/

det andra problemet som uppstått nu är att bagageluckan ej går att öppna, den låser ej upp. jag hör ett litet klickande ljud när jag trycker på plattan men inget händer. det är lite till och från med detta vips så funkar den men sen e det dött igen.
läst att det kan va glapp i kontakten bakom, det jag undrar är om detta istället kan bero på fel nr 1 på något sätt?

väldigt tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Välkommen!

Skulle gissa på
1. Tanklocket som låser sig, lyssna vid det nästa gång du låser. Det har iaf en tidsfördröjning på sig
2. Glapp i kontakten som du beskrev. Inte helt ovanligt att de går sönder iaf
av sagabjörn
okej, tack för hjälpen, ska testa att lyssna på tanklocket, det det låter så extremt högt för att vara något som faktiskt ska vara där dock,
Användarvisningsbild
av SvenB
Du har ju ett ljud när BLL (Blockerat låsläge) aktiveras också, men det är mer ett klickande.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det första är bll, det andra är sannolikt oxid i kontakten till handtaget bak, lossa de fyra torx 30, köp kontaktfett och gör rent också.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hmmm smittar detta oljud med kontakten i dörren?

Fick precis detta ljud 30 sek efter jag låste bilen precis, låste upp och låste igen och det kom från höger bakdörr.
Dags att fetta på då för mig med antar jag. :wink:
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag tänker på bagageluckehandtaget när jag menar att det oxiderar. Ljudet av bll som aktiveras är en egenskap, det ska låta.
Användarvisningsbild
av Micce1980
TommyP86 skrev:Ljudet av bll som aktiveras är en egenskap, det ska låta.
Ja men det ska inte låta som att man trampat på en kattsvans :)
av sagabjörn
haha håller med ovanstående ljudförklaring till 110%
stampa riktigt hårt på en kattsvans och stå kvar i 2 sekunder så är det så nära en kopia på ljudet man kan komma, låter verkligen som något är fel, mekaniskt
av jooh
Jag har exakt detta "problemet" på min V50 -06 med. Har ni hittat en lösning på det eller fått ett svar på vad som gör att det låter som det gör?

Skrattade gott när jag läste beskrivningen med att trampa på en kattsvans för det är nog den absolut bäst välbeskrivande förklaringen till hur det låter. Dock så låter min inte i två sekunder utan bara ett väldigt kort "kattskrik" på en halvsekund eller så: Högt, irriterat och hest. :)

Det har inte alltid låtit så här mycket utan tidigare har det varit ett mycket "mildare" klickande, precis som beskrivet för BLL så någonting är galet helt klart även om allt fungerar som det skall med låsning och upplåsning etc. Har även nyss haft bilen på service och besiktning men de har inte upptäckt något kring detta.
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har inte riktigt gjort nånting åt […]

Jag har en V40 CC T3 och nu under vintern brukar j[…]

143kr för adaptern, prova? Standardljudet l&a[…]

Stefans 968

Och nu är det limmat, jäklar va snabbt l[…]