Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johanekdahl
Hej!

Här har jag läst mig till många bra råd genom åren när inte Haynes i ryggfickan på sätet vetat. Superb sajt!

Nu har jag gått bet på det senaste som "Silverpilen" hittat på: Brytaren för att tvinga ner automatlådan i 3'an har gett upp, och lever nu ett eget liv. Rätt gupp på motorvägen räcker.. Det ger lite extra spänning till livet, men jag slipper hellre.

Jag talar om den brytare som sitter i växelväljaren ("växelspaken", fast det får det väl intet heta på en automat), några centimeter från toppen, riktad bakåt mot handbroms-spaken).

Hur kommer jag åt denna brytare?

Finns en ersättare att få tag på någonstans?

Jag slipper gärna riva saker två gånger, först för att se vilken del som behövs och sedan för att få dit den nya delen - så om någon vet..

VOLVO 945-866 TURBO, B230FT, automat, 1995 och 35000 mil i lördags!

--Johan
av roh66
Hej!
Är brytaren rent av sönder/trasig? Om inte tror jag du har kabelbrott nere i botten av växelspaken där kablarna
från knappen kommer ner. Eller så är det solenoiden som knappen reglerar som har tagit
stryk av saltet. Solenoiden sitter på vänstra sida av lådan.
Den öppnar/stänger en oljekanal.
OBS! Det är om du har en AW71L låda.
Är nästan 100 på att du har det.

Mvh.R.
Tack för svaret!

-----

Jag är 99% säker på att det är brytaren i sig. Troligen utsliten (jag använder den kanske lite för flitigt som alternativ till att kicka ner i 3'an med gasen). Den känns annorlunda (har tappat den tydliga tryckpunkten / "clicket"), och i viloläge sitter knappen djupare än tidigare.

När den ramlar ner i 3'an kan man smälla till spaken i sidled lite snällt och det hjälper typ varannan gång. (Detta skulle kunna peka på kabelbrott, men tillsammans med sypmtomen i första stycket tror jag på brytaren.)

Har du någon aning om huruvida man kan öppna upp "knoppen" komma åt brytaren? Jag har letat runt efter en skruv eller så men inte hittat något alls. Jag är händig med elektronik och okej på "mekanik" så om jag bara vet hur jag skall attackera spaken så hoppas jag kunna öppna knoppen och se hur brytaren ser ut.

-----

Nödplan: Belysningen i växelväljaren är paj så jag måste ändå öppna upp panelerna runt den för att byta lampa. I värsta fall får jag helt enkelt bryta eller kortsluta ledningarna till brytaren där för att immobilisera den helt och hållet. Om man kommer åt från det hållet.. Inte precis förstahandsalternativet.

Eftersom B230'an har visat sig oförstörbar - fråga inte hur jag vet :wink: - och karossen inte rostar så kommer det att vara något sådant här skitfel som till slut tvingar på mig en V70 eller nå't...
SA4AQS skrev:mät först upp knappen så ser man ju om den är kass.
Mmmmm.. Det är ju så att det är ett intermittent fel. Ibland funkar den utmärkt, ibland funkar den mindre bra. Så det är lite trixigt att avgöra.

Ingen som vet hur man faktiskt kommer in till själva brytaren?
Styrsnäcka Amazon

Vad är det för fel på den??? S&aum[…]

Besiktningsperiod

Jag besiktade bilen för första gån[…]

Batterifråga?

Du anar inte hur komplex matris det blev när […]

Återkoppling i ärendet. Meken har vari[…]