- lör 30 okt 2010, 23:52
#460696
Bytte på min för en tid sedan. Det finns beskrivningar på nätet. Du kan t.ex. ladda ned en från Volvo som beskriver eftermontering av backvarnare. Finns även här på forumet.
Tar 1- 2 timmar för en ovan. Så det är bra timpenning.
Du behöver inga specialverktyg, men bör ha en medhjälpare, då du lyfter ned stötfångaren (SF) och tar bort den trasiga sensorn.
Volvo kan mäta upp vilken som är felaktig. Det förenklar. Om det är nr 1 eller 4, så behöver du inte ta ur cellplastfyllningen i SF. Då går det fortare
Nedan gäller en vanlig V70 -05
Du behöver
- 1/4 tum hylsnyckelsats inkl. förlängare.
- Torxbit, minns ej storleken 25?
- bord att lägga stötfångaren på, gärna med wellpapp eller bubbelplast för att skydda lacken.
- skruvmejslar diverse storlekar.
- 556 eller liknande sprej
- Tång att lossa gamla givaren med.
- en bit butylgummi. Den används i hylsan för att säkra att muttrarna som håller SF inte ramlar ned i bakstammen.
- Eltejp att tejpa fast hylsan vid förlängaren med. Av samma skäl som ovan.
- Ficklampa
- Gör rent stötfångare ordentligt.
- Öppna luckan till batteriet ta ur plastbaljan och ta bort golvluckan genom att dra den bakåt.
- Ta bort luckorna mot karosssidan t.v och t.h. De som har handtag.
- När motorn varit avstängd minst 5 min, koppla ur och ta bort batteriet.
- Innanför luckan t.h lossa anslutningen till antenn. Det sitter en bit ned och är en vit kontakt på min bil.
- t.v. Lossa kabeln som går från stötfångaren till kontrollboxen för backvarnarna. Svart kontakt på min bil.
Låsningen till kontakten sitter långt in. Det behövs inget våld om du gör rätt.
- Lossa torxskruvarna, två på varje sida, en i hjulhuset och en nedtill ca 1 dm längre bak.
- I bakstammen finns fyra hål innanför vilka muttrarna som håller SF sitter. Du kan behöva pilla bort utskärningar i
ljuddämpningsmattan mot bakstammen.
Muttrarna är speciella med ett ca 30 mm långt rör framför den gängade delen med sexkant.
De är alltså relativt tunga och går inte att ersätta med något man normalt har i garaget. Tappar du dem i
bakstammen är det mycket svårt att få tag i dem.
Tejpa fast lämplig hylsa på en förlängare och stoppa en bit klistrigt butylgummi i hylsan. Lossa muttrarna och var
försiktig när du drar ut dem ur hålet.
SF är nu lös.
- Ta en medhjälpare till hjälp. Ta tag i överkant av SF i hjulhuset och dra försiktigt utåt så att sidan lossnar från
låsningen i överkant. Det är kilformad falls inklämd i ett spår.
- Dra SF försiktigt bakåt. Kolla att kabeln till backsensorerna inte fastnar i hålet.
- Lägg stötfångaren på bordet.
- Är det 1 el. 4 du skall byta så går det att göra nu. För att komma år 2 och 3 måste cellplastfyllningen
i SF bort. Hur detta går till kan du säkert själv komma underfund med. Lämpliga skruvmejslar är till hjälp
- Spraya 556 eller liknade mellan hållaren och sensorn. Detta löser upp smutsen som annars gör det mycket svårt
att få loss sensorn från hållaren.
- Lossa kontakten till sensorn. Det finns en liten plasttunga som skall vikas ut för att få loss den.
- Ta hjälp av en med hjälpare. En håller ut de två plasttungor som håller sensorn medan den andre drar ur givaren med en tång. Den dras rakt ut.
NOT: Med cellplasten ur kan man lossa kabelstammen, lägga SF bakom bilen, koppla in givarna, sätta tillbaks batteriet och testa sig fram till vilken givare som är trasig genom att koppla ur givarna en och en och koppla in den nya i dess ställe. Batteriet bör nog kopplas bort och in för var givare som testas.
- Gör rent hålet och tryck den nya givaren på plats. Anslut kontakten.
- Ihopsättningen i motsatt ordning går fort. Medhjälpare rekommenderas då du lyfter SF på plats.