Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kombimannen
Hur mycket är normalt glapp i drivlinan på en v70 som gått 10000 mil?

När jag låser ena hjulet (diff) så har jag ett glapp mellan ändlägena på andra hjulet på ca 3 cm om man räknar vid mönstret på däcket.
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Ingen som har några idéer?
Användarvisningsbild
av roadside
Jag tycker det verkar vanligt med glapp i drivlinan på volvo med små motorer. Jag hade mycket glapp i min 2,0F redan då den gått 5000mil. Jag hade en lånebil för en tid sedan, en v40 d2. Jag tycker den var väldigt glapp vid gas på/avdrag, trots att den bara gått 700mil. Kanske inte hjälper dig men en reflektion bara.
av Hovig
3cm vid hjulets yttersta diameter blir väldigt lite om du räknar vid hjulets centrum istället, altså hur mycket själva drivaxeln glappar.
Jag tycker inte att det är något att oroa sig för. Alla bilar glappar mer eller mindre in transmissionen. Det gör min V70 2,0F och vår Ford C-max Tdci som har bara gått 3300mil. På Forden hörs till och med att det glappar vid gas av/pådrag. Provkörde för någon månad sedan en ny Focus med samma motor som C-Max-en och den hade precis samma (miss-)ljud.
Användarvisningsbild
av Kombimannen
Ok.

Det är ju lite irriterande med "klunket"/"dunsen" när bilen annars går så tyst och lugnt :-S

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]