Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Rättelse: serviceintervallet skall vara naturligtvis vara 10.000 kilometer eller 12 månader på etanolmotorerna.
Utveckla gärna din avsky. Jag har en V50 1.8f, kör "normalt", servar en gång per år och har inga problem med spjällen. Inga problem alls faktiskt.
av Yaniz
Jag gav inte uttryck för min avsky, snarare besvikelse. Skrev spjäll i hastigheten, men menade naturligtvis spridare. 2.0F är en fordmotor och härstammar från mondeo MY01. Den har stora problem med igensatta spridare om man kör på etanol, varför volvomekaniker rekommenderar var tredje eller fjärde tank bensin. Nackdelen med denna modell är för klen/trött/tråkig/varvig motor samt täta serviceintervallen om 1.000 mil/12 månader. Men gillar man svaga varviga motorer och täta verkstadsbesök, varför inte ...
Och i min hastighet så reagerade jag inte ens på spjäll, haha! Det jag syftade på var också spridare. :D
Numera tycker jag att man VÄLDIGT sällan hör om igensatta spridare om jag ska vara ärlig. De som verkar få mest problem är de som faktiskt blandar sina bränslen, medan vi som uteslutande kör på exempelvis etanol klarar oss alldeles utmärkt.
Jag håller med om att i höga hastigheter så hade man gärna önskat en sjätte växel, den varvar på tok för högt. Men som en all around familjefraktare tycker jag att fleximotorn funkar alldeles utmärkt. Prismässigt ligger väl 2.0F till V70 ganska bra till också? Billig årsskatt är ju heller inte att förakta.
(Och är jag själv i min 1.8F så är det faktiskt en jädrigt rolig bil att köra, pigg och fin men inget monsterdrag förstås.)
Jag menar heller inte att tillrättavisa dig på något sätt, alla erfarenheter är bra erfarenheter men då under förutsättning att man är tydlig och beskrivande. :)
av Yaniz
Skatten tänkte jag inte ens på! Där har du en poäng. För den som avverkar ca: 1000 mil/år och inte kör på motorväg regelbundet eller drar släp ofta, kan denna modell vara intressant. Som du skriver, skatten är förhållandevis låg och därmed ett bra argument i sammanhanget. Jag hade emellertid stora problem med spridarna på min V70 2.0F MY08, men det är sant, det var ömsom bensin, ömsom etanol i tanken ... :shock:
Vi har sagt det förut, men det tål att repeteras. Volvo själva har aldrig givit ut något meddelande eller råd om att köra vissa perioder på bensin etc. etc. Den som säger det, verkstadsmekaniker eller inte, får själv stå för vad han säger.

Vi som är nöjda med att köra på E85 och oftast gör det problemfritt har inte känt något behov av att alternera med bensin.
Jag vet att jag uttalat mig om att jag sett det i manualen, men jag tog en extra titt för bara någon vecka sen och jag kan inte hitta det, så jag har uttalat mig fel tidigare. :)
Användarvisningsbild
av bem
Rådlös skrev:Vi har sagt det förut, men det tål att repeteras. Volvo själva har aldrig givit ut något meddelande eller råd om att köra vissa perioder på bensin etc. etc. Den som säger det, verkstadsmekaniker eller inte, får själv stå för vad han säger.

Vi som är nöjda med att köra på E85 och oftast gör det problemfritt har inte känt något behov av att alternera med bensin.
Det verkar stämma som du säger men verkar ändå hyfsat vanligt vad det verkar att mekaniker på verkstäder rekommenderar att emellanåt köra på bensin, exempel:

http://www.vibilagare.se/test/langtest/ ... en-ryckfri

"...ordinationen från enskilda mekaniker från olika verkstäder har alltid varit densamma: tanka upp med bensin lite då och då för att förbättra smörjningen. Hos Volvo centralt har inga sådana rekommendationer förekommit."

/Bo
Vi köpte en v70 III my-08 med svart skinn infällda barnkuddar och dvd paket (RSE) i övrigt en kinnetic så inga xenon eller pdc men dock aut och dieselvärmare med tidur x2.. det är en diesel på 163hk som gått 13.500 mil och vi gav 120.000:- efter lite prutande hos bilhandlare... Tycker nog att vi fick mycket bil för pengarna...

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]