Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ovlla
#8432
Jeg trenger hjelp og ideer. Min Volvo 440 GLi 1988 med B18 E motor går ujevnt når motoren er varm. Den starter bra og går bra når den er kald. Men når motoren er varmkjørt begynner den å nykke ved belastning på lavt turtall. Ved høyt turtall går den bra men ved lavt turtall hopper den som en kenguru, spesielt når man belaster motoren. Hvis man slår AV tenningen under kjøring og starter igjen så fungerer den igjen en stund før problemene oppstår igjen. Hva kan det være? Den går ujevnt på tomgang også. Jeg har byttet coil og sjekket luftmengdemåleren. Har også søkt etter falsk luft men alt virker å være bra.
HJELP!!!!!
av Ovlla
#8623
Jeg har byttet tendspolen. Jeg begynte å plages først med start vansker når motoren var kald. Fikk volvoverksted å sjekke og de byttet en giver men problemene var ikke borte.Startet fint når motoren var varm. Jeg kjørte til en annen volvo verksted.Der kunne de fortelle at det var skiftet en giver med feil verdier og det kunne igjen forårsake at styringsenheten eller databoksen var ødelagt. Jeg kjørte tilbake til forrige volvo verksted og der var den i to dager. ifølge verkstedet så hadde de skiftet styringsenheten men trengte ikke å betale.Deretter begynte bilen å starte men etter den tid fikk jeg problemer med at motoren gikk ujevnt og kan stoppe av og til under kjøring. Jeg slår av tenningen og på igjen og da kan bilen gå lenge før den igjen går ujevnt. Tusen takk for hjelpen
av Micce
#31119
Svara trots att det gått lång tid sedan inlägget....
Kan vara bra för efterkommande med samma problem

Jag hade samma problem, bilen "hostade" rejält vid gaspådrag och gick allmänt taskigt och ryckigt.

Felet var ett dåligt stift i en kontakt som om jag inte missminner mig gick till luftmassemätaren. Jag hade bilen inlämnad hos volvo som kunde lokalisera detta på 30 min..kostnad ca 400kr....hade innan dess haft bilen inlämnad på en annan verkstad som bytte det ena med det andra utan att lyckas....det var dyrare det!!!

Lycka till!
Användarvisningsbild
av vetten
#31253
Hej ja du det är väl ett ganska känt problem med div. elfel på volvos 400-serie ett bra tips är att gå igenom alla kontakter och jordpunkter på bilen, det blir många, men gör ren dom ordentligt glöm ej att lägga i lågtemperaturfett i alla kontakter efter rengöring så att du slipper fukt och oxid i dom igen på ett tag på jordpunkterna lägger du lämpligtvis kopparpasta för bästa kontakt. Ett annat fel som jag först kom att tänka på när jag läste din fråga var att det finns en tätning i fördelardosans botten mot kammen en packbox som kan börja att läcka in lite olja som sen gör att du får gnistöverslag i fördelaren, har själv varit med om det på en 440 och felet kom bara när motorn var varm så du kan ju alltid kolla där den är ju inte speciellt svårbytt heller packboxen.

Vetten
Användarvisningsbild
av MartinS
#84550
vetten skrev:Ett annat fel som jag först kom att tänka på när jag läste din fråga var att det finns en tätning i fördelardosans botten mot kammen en packbox som kan börja att läcka in lite olja som sen gör att du får gnistöverslag i fördelaren, har själv varit med om det på en 440 och felet kom bara när motorn var varm så du kan ju alltid kolla där den är ju inte speciellt svårbytt heller packboxen.

Vetten
Hur byter man enklast packboxen? Jag upptäckte att en B20F (440-94) jag meckar med ibland läcker lite där.

/Martin
Användarvisningsbild
av vetten
#84660
Om du tar bort fördelarlock, rotor och basplattan så ser du packboxen runt axeln, innan du börjar att pilla ut den så kolla in läget på axeln så att den nya kommer lika, sen är det bara att "bryta" ut den med en liten mejsel :shock: torka rent i hålet och på axeln, smörj in den nya packboxen med lite olja och montera den på axeln (se till att den slutna sidan på packboxen kommer utåt) sen kan du försiktigt knacka eller pressa in den nya på plats kolla så att den kommer i samma läge som den gammla packboxen :shock: ja sen är det väl bara att montera tillbaks dom övriga grejorna på rätt plats och så ska det vara tätt (:-) klart lite trångt och bökigt är det men inte värre än att det låter sej göras (P)

vetten
Användarvisningsbild
av MartinS
#84663
Jaha, är det inte värre än så.. Smidigt.
Tack.

/Martin
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]