Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rolakron
Jag funderar på att byta kamrem på min S60 och jag undrar om vattenpumpen alltid ska bytas samtidigt isåfall. Vad ungefär kostar en original kamremssats med vattenpump. Och gällande alternativa märken, vad är isåfall att rekommendera?
Bilen har gått 236 000 km, och det är märkt i serviceboken om att det är bytt vid 160 000 km, daterat 17.8.2010 enligt vad jag kan tolka, dock på tyska (eftersom bilen kommer därifrån). Bytet borde ju inte isåfall vara nödvändigt ännu utan handlar mest om att jag vill vara på den säkra sidan för att själv veta vad man har. Känns alltid bättre då man faktiskt vet att vattenpump och alla spännare och allt som hör dit är bytta. Eller om man vänder på frågan, hade den havererat för länge sedan om bytet hade varit ogjort? :P

Jag kollade upp servicefirman i Tyskland som hade utfört arbetet och de verkade av webbsidan att döma seriösa, med namn och fotografier på personerna som jobbade i verkstaden, och jag hittade personen som hade skrivit under i min servicebok.
Användarvisningsbild
av Nexus
Är kamrem bytt 16000 mil 2010 08 17 så är det ju inte helt nödvändigt byta redan. Den går ju 4 år till eller ca 10000 mil.
Även en ny vattenpump kan ju haverera så helt säker är man ju aldrig. Vid andra bytet av remmen så skulle jag nog även byta vattenpumpen. Vid första bytet säger volvo att det inte behövs då haverierna på vattenpump är ytterst ovanligt.
Kan ej exakt intervall på din motor angående rembytet.
En originalsatts med pump tror jag ligger på runt 2500+ ev någon extra löprulle.
av rolakron
Nä, bytet borde nog vara onödigt i den bemärkelsen. Det är mera en grej att jag vill vara säker och veta vad jag har. Har nämnligen börjat noja mig för att jag har missförstått att de inte skulle ha bytt osv :D. Och vill man vara helt säker så finns ju bara en lösning; byt. Jag ska nämnligen köra ned till Centraleuropa i sommar och då blir det ju kört en del.
Byte av remmen ska ske vart 160 000 km

Du kan sticka in en mejsel under platkåpan o[…]

I fredags, vid lunchtid, tittade jag på m&au[…]

Appen är makalöst buggig. Ofta en d&o[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften så[…]