Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#846513
Om du ska byta oljan i lådan så se till att rengöra filtret i den också. Var försiktig med packningen eller köp en ny innan du börjar.
Jag trodde inte filtret skulle vara speciellt smutsigt i min glt eftersom den gått lugna mil och blivigt omskött. Inget glapp i växelspaken och väldigt lättväxlat och fin. men filtret satt igen helt av skit och metallspån.
av rid54
#846527
Tröghet med att få in växlar vid "kall låda" måste på nåt sätt relateras till hur en växellåda med synkronisering funkar. Det handlar ju om koniska element som ska bromsa mot varandra i en miljö som är full med olja. Självklart handlar det om vad oljan har för egenskaper och om hur dessa koniska element är slitna etc etc. Att det är olika med olika oljor är inte konstigt. Testa med olika oljor... använd den typ som funkar.
#846807
Ett litet med ack så viktigt tips vid oljebyte på växellåda eller bakaxel, se till att lossa påfyllnadspluggen först, därefter bottenpluggen.
Är inte så kul att stå med en tom låda och inte får loss påfyllnadspluggen... ;)
#846884
Hilmer skrev:Ett litet med ack så viktigt tips vid oljebyte på växellåda eller bakaxel, se till att lossa påfyllnadspluggen först, därefter bottenpluggen.
Är inte så kul att stå med en tom låda och inte får loss påfyllnadspluggen... ;)
Jag får nog medge att jag inte hade tänkt så långt själv om jag inte fått det rådet.

Jag har aldrig bytt olja själv men jag har närvarat med min pappa under diverse enklare rep och underhåll. Att oljan ska vara någorlunda varm är jag införstådd om men om jag förstår det rätt är det en magnet någonstans när man byter motorolja. Är det någon sådan man behöver hålla koll på om man byter i växellåda och bakaxel? Eller är det enda man gör att tömma och fylla?
#846887
regeeN skrev:
Hilmer skrev:Ett litet med ack så viktigt tips vid oljebyte på växellåda eller bakaxel, se till att lossa påfyllnadspluggen först, därefter bottenpluggen.
Är inte så kul att stå med en tom låda och inte får loss påfyllnadspluggen... ;)
Jag får nog medge att jag inte hade tänkt så långt själv om jag inte fått det rådet.

Jag har aldrig bytt olja själv men jag har närvarat med min pappa under diverse enklare rep och underhåll. Att oljan ska vara någorlunda varm är jag införstådd om men om jag förstår det rätt är det en magnet någonstans när man byter motorolja. Är det någon sådan man behöver hålla koll på om man byter i växellåda och bakaxel? Eller är det enda man gör att tömma och fylla?
Magnet sitter i bottenpluggen.
Glödstift öppen krets

Ja Har ström fram till reläet

Byta kamrem V.E.A D4204T14

Pumpen på min V60 D4204T14 byttes inte n&aum[…]

Internetdelning iOS 26

Har du provat detta. https://www.volvocars.com/se/[…]

Kolla värden på bränsletemp och tr[…]