Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#846516
Halloj!

Nu tänkte jag beställa lite delar till bilen.
Det jag ska ha är ett kamremskit, vattenpump, insugspackning, drivrem (måste ha ett nytt spännarhjul till drivremmen också)

Nu ska vi se, eftersom det är en tidig 850 antar jag att det är 21mm remmen jag ska ha.

Vattenpump är jag lite osäker på, hittar ingen på skruvat. Men det kanske finns på biltema?

Sen måste jag ha insugspackning när jag gör rent vevhusventilationen. Tror ni någon av slangarna kan återanvändas?

Sen hade jag tänkt köpa kam och vevaxeltolken på biltema.

När jag använder tolken, ska jag först nolla motorn enligt markeringarna, sen ta bort allt vid bakre kamaxlarna så jag får dit verktyget? Sen plocka bort insug och allt så jag kan plocka bort startmotorn så jah får in vevlåsningen. Eller det kanske är bättre att låsa veven först?

Ni får gärna skriva en kortfattad guide hur jag går tillväga!

Ni får gärna skriva om jag glömt något på delarna. Har bytt rotor, fördelarlock och luftfilter redan. Sedan blir det byte av glykol och olja/filter också.

Tacksam för svar!
#846562
Vattenpumpen är samma som till alla(?) vitblockare, iaf minst upp till -00, http://www.skruvat.se/Vattenpump-P10393.aspx

Om slangarna går att återanvända eller ej beror helt på hur täta dom är. Men tänk på att dom har säkerligen setat där X antal år, och således är plasten väldig spröd och går lätt av.

Kam-tolken kan bara monteras på ett sätt, så du kan utgå ifrån den när du nollar. Om allt är rätt inställt just nu så ska vev-låsningen låsa direkt du stoppar ner den, med kammarna låsta.
Jag har något i bakhuvudet dock att veven kan låsas i flera lägen, så nolla samt låsa kammarna först, sen kika på oljepumpens markering så den står rätt innan du låser veven kan nog vara bra.
#846631
Lucif3r skrev:Vattenpumpen är samma som till alla(?) vitblockare, iaf minst upp till -00, http://www.skruvat.se/Vattenpump-P10393.aspx

Om slangarna går att återanvända eller ej beror helt på hur täta dom är. Men tänk på att dom har säkerligen setat där X antal år, och således är plasten väldig spröd och går lätt av.

Kam-tolken kan bara monteras på ett sätt, så du kan utgå ifrån den när du nollar. Om allt är rätt inställt just nu så ska vev-låsningen låsa direkt du stoppar ner den, med kammarna låsta.
Jag har något i bakhuvudet dock att veven kan låsas i flera lägen, så nolla samt låsa kammarna först, sen kika på oljepumpens markering så den står rätt innan du låser veven kan nog vara bra.
Okej! Ja när jag gick in på vattenpumpen du länkade så stod min årsmodell och motor med där.

Ja får ta med mig det du skrev nästa gång jag kollar på bilen :)

Nu har jag iaf beställt följande:
Kamrem: http://www.skruvat.se/show.aspx?k=16051
Vattenpump: http://www.skruvat.se/Vattenpump-P10393.aspx
Insugspackning och aluminiumbricka till oljetråget!

Sedan ska jag köpa den här ifrån Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... vo-191450/

Slangarna till vevhusventilationen får jag kolla på, om dom inte är fräscha så far jag till volvo och köper nya.

*edit*
Nu har jag köpt verktyget ifrån Biltema så ihelgen blir det att prova på't!
Spännaren till drivremmen har varit väldigt konstigt, kan jag smörja upp den om jag demonterar den på något bra sätt? Måste jag lossa något för att ta loss den?

Mvh

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]