...

Moderator: Moderatorer

Jag vet faktiskt inte om jag hade vänsterblinkers där just då, däremot blinkade jag såklart höger ut ur rondellen. Jag brukar blinka vänster för att "hjälpa till" lite extra, men det är ju inget som man rekommenderas att göra av körlärare och så. Rondellen ska räknas som en "egen väg" och man ska alltså inte behöva blinka för att få fortsätta köra på vägen.
Att ge fingret för att någon inte blinkar vänster tycker jag verkar lite extremt eftersom det absolut inte är något man behöver göra. Om man däremot inte blinkar höger men ändå kör ut ur rondellen kan jag bli riktigt sur om jag har hunnit sakta in eller stannat för att släppa förbi.

Jag förespråkar dock vänsterblink och gör det oftast i rondeller om jag ska vänster, försökte lyssna mig till om jag hör att jag blinkar i sekvensen men är osäker på om jag hör något.. kan alltså ha missat det den här gången, fortfarande inget att bli sur över eftersom man ska förutsätta att folk som inte blinkar höger fortsätter i rondellen. Hon verkar också ha kört för fort där ändå.. det är en skola precis vid rondellen och 30km/h både före och efter den. Känns som att hon närmar sig rondellen med högre hastighet.

Mobe: Jag kör också alltid med farthållare på motorväg, man märker sånt där rätt snabbt då.. Man kan dock tycka att en förare med lite koll på sin körning bör upptäcka om hastighetsskillnaden är mer än 10km/h från ena minuten till den andra. Speciellt om man är mitt under en omkörning!
Jag är både en bil- och trafiknörd. Det sistnämnda för att min största farhåga är att vara vållande till någon skada i trafiken, oavsett om det är en passagerare eller jag som kör in i en plogkarm. Så jag tycker det är lite kul att titta på dina klipp, joel80. Det enda jag önskar är att du kunde fokusera mer på allmänintressanta klipp. Ibland känns det som att det blir lite "kolla här vilka missuppfattningar andra gör i trafiken som inte egentligen har någon större betydelse".

Ett exempel på det skulle nog vara från ditt senaste klipp när du filmar tre bilar som missar förbjuden infart-skylten varpå... ingenting följer. Kan ju dock vara jag som är något skadad av att ha kollat på många mycket värre olyckor som man nästan vrider sig i stolen när man ser (men som ändå är väldigt intressanta att kolla på, särskilt för mig som inte varit i trafiken så länge. T.ex:
)

Jag skulle också vilja fråga hur det kommer sig att du så ofta har så mycket material att visa? Är det vanligt lokalt åkande eller kör du ofta långa sträckor? Jag börjar nästan fundera på om man skulle köpa någon liten kamera eftersom jag kör mer och mer.
Joel: jag tyckte att jag säkrade mig lite genom att säga att jag är en grottmänniska :D
Men jag vet att körskolelärare kan rekommendera vänsterblink i rondeller (som det var på den gamla goda tiden).
Som yrkesförare så ser jag enbart fördelar, alltså ett tydliggörande i rondeller. Tänker man lite på miljöeffekten av att tvingas stanna i onödan 40 ggr varje dag, och hur enkelt det undviks så kan man ju bli EU-kritisk för mindre.
Jag blir vanligtvis inte arg på de bilister som inte vänsterblinkar, det är nog mest de som kanske kör lite för fort och lite för kaxigt i rondeller jag blir sur på. Och bara för att lagen inte kräver att bilister ska vara tydliga och underlätta för varandra, så betyder inte det att man inte får göra det.
regeeN skrev: Ett exempel på det skulle nog vara från ditt senaste klipp när du filmar tre bilar som missar förbjuden infart-skylten varpå... ingenting följer. Kan ju dock vara jag som är något skadad av att ha kollat på många mycket värre olyckor som man nästan vrider sig i stolen när man ser (men som ändå är väldigt intressanta att kolla på, särskilt för mig som inte varit i trafiken så länge. T.ex:
)
Alltså ryssar är fan helt galna. Det är iaf en himla tur att det inte ser ut så där här. Skulle jag aldrig sätta mig i en bil. :P
regeeN skrev:Jag är både en bil- och trafiknörd. Det sistnämnda för att min största farhåga är att vara vållande till någon skada i trafiken, oavsett om det är en passagerare eller jag som kör in i en plogkarm. Så jag tycker det är lite kul att titta på dina klipp, joel80. Det enda jag önskar är att du kunde fokusera mer på allmänintressanta klipp. Ibland känns det som att det blir lite "kolla här vilka missuppfattningar andra gör i trafiken som inte egentligen har någon större betydelse".

Ett exempel på det skulle nog vara från ditt senaste klipp när du filmar tre bilar som missar förbjuden infart-skylten varpå... ingenting följer. Kan ju dock vara jag som är något skadad av att ha kollat på många mycket värre olyckor som man nästan vrider sig i stolen när man ser (men som ändå är väldigt intressanta att kolla på, särskilt för mig som inte varit i trafiken så länge. T.ex:
)

Jag skulle också vilja fråga hur det kommer sig att du så ofta har så mycket material att visa? Är det vanligt lokalt åkande eller kör du ofta långa sträckor? Jag börjar nästan fundera på om man skulle köpa någon liten kamera eftersom jag kör mer och mer.
Jag förstår vad du menar.. och det är lite svårt att veta var jag ska sätta nivån.. Skulle det vara samma som dom ryska videos som man ser (prenumererar på ett par som lägger upp nya kraschar dagligen.. helt sjukt!) skulle jag fått ihop till 2st klipp under ett år. (Släpet som välte och kö-olyckan jag filmade.)

Min tanke är lite att jag lägger upp incidenter och saker som jag antingen stör mig på eller som förstör för andra, eller saker som man skulle kunna diskutera om det är lämpligt eller ej. Det är ju en viss slapphet som gör så att man under 10 minuter stående där jag stod får 3st bilar som kör mot enkelriktat.. men det är klart att det saknas någon riktig händelse där på slutet.. lite av ett antiklimax där för tittaren.. Jag ber om ursäkt. :)

Att jag har mycket material beror väl till stor del på att jag kör relativt mycket.. Det blir runt 60 mil i veckan, ibland mer.
(Inget i jämförelse med yrkesförare, men mer än bara nån mil per dag.

Taxi: Jag tog det inte så hårt. :)
Körde faktiskt rätt sakta i rondellen där också, så hade hon kört lite mer defensivt och i typ laglig hastighet hade hon nog inte behövt bromsa så hårt. Är helt med på din linje om att ju mer tydlighet vi kan få till i trafiken desto bättre och lättare blir det.

Ska använda följande bild i nått kommande klipp där det passar:
Bild
:lol:
joel80 skrev:Jag använder mig av en Blackvue DR500GW som "main-kamera" på Volvon.. sen är det ett gäng filmer från vår andra bil också och där sitter en betydligt billigare.

Jag har nu också beställt hem en ny kamera som jag såg ett test på där kvalitén kontra priset verkar väldigt bra.
Inte så mycket funktioner (Man ser t.ex inte hastigheten) men kvalitén verkar bra. Jag ska byta ut min bakåt-kamera (eller kameran i andrabilen) då den fått nån smäll som gör att den har skärpan väldigt nära kameran.
Den här: http://www.ebay.com/itm/HD1080P-2014y-G ... OC:GB:3160
Knappt 400kr! Ska ta ca 3 veckor för leverans, så vi får se när den kommer. Jag kan lägga upp nått litet testklipp på den när den anlänt. Men knappt 400kr är ju nästan för billigt för att låta bli att beställa. ;)
Den är sådär , inte alls i klass med Blackvue...men letar man lite på ebay så går det att få hem den från Kina för under 250:- , och det är prisvärt.

/Thomas
  • 1
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 356

Hej, Köpte en gammal S80 i början p&arin[…]

Volvo 240 usa front

Tjena hur installera jag usa front på en 240[…]

Hej, en földfråga samma bilmodell, kam[…]