Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Finns det budget för en 12:a välj det, jag tycker det är ett bra lyft kvalitetsmässigt plus att man har ett väldigt modernt infotainment system som heter Sensus, saknar själv detta, finns många fina finesser där tycker jag b.la att streama musik via blåtand. :)
av mattish
Kika som sagt på T4 / T4F som är en vettig mellanmjölk motor. Modernare när det gäller soppatörsten och kvickare och trevligare än 2,0F.
av jpennerb
Väljer man en MY12 så blir valet av en bensinmotor ganska begränsat. Där finns det alltså T4 180hk, T5 240hk & T6 AWD och av dessa tycker jag att T4an är riktigt prisvärd och snål men lite väl klen, speciellt med last i bilen. T5an har jag inte testat men är sällsynt, finns 4st på blocket från MY12 och frammåt. Då återstår det bara T6an som är en riktig kanonmotor, så köp den! :wink:
av V70ägare
T4 klen? Jag har kört T4:an med både släp och full med folk. Behöver knappt växla alls, orkar bra på låga varv. Är det bara jag som uppfattat den så? Klart, jag är van vid gamla volvo 940 och jämfört med dom så är t4:an rena raketen.
av mattish
det klart att den är piggare än en 940, men jämför man med en 2,5ft eller en diesel så uppfattas den som ganska klen med sin lilla cylindervolym.
Jämfört med 2,0F så är den också kraftigare...
Användarvisningsbild
av börne
Allt är ju relativt.

180hk 240 Nm mot 231hk 340Nm i 2,5FT är ju en viss skillnad. Jämför man sen med T6 med 304hk & 440Nm så är det ju inget tvivel om att en T4 känns "klen"

Nu fanns det väl inte många T5 vad jag förstod, men det är ju den motorn jag hade letat efter... lite svenskt lagom med 245hk 350Nm & låg förbrukning.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Eller så väntar man några månader när det börjar drälla ut 12:or många fd. leasingbilar rullar ut då. :)
av Rådlös
Jag kan tillägga om min 2.0F att den drar ett genomsnitt på 1,18 L/mil, alltid med E85. Skall man dra t.ex släpkärra så märks merförbrukningen tydligt. Husvagn skall man nog inte fundera på.
Användarvisningsbild
av grillchips
Värt att notera är ju också att 2012 finns ingen 2.5FT med etanol/bensin, utan då är det en 2.5FT AFV som har en gastank också, vilket gör att golvet i bagaget är upphöjt. Kan man leva med det så skulle jag inte tveka på en '12a, just pga den interiöra uppdateringen, men pga bagaget så faller den bort för min del, som också letar efter en 2.5FT med teknikpaket och HGV.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Kanske lite off topic, men på tal om AFV (gasbil). Tjänar man något på att tanka gas rent ekonomiskt? Eller går det på ett ut om man tankar bensin i gasbilen? Förstår ju miljöaspekten men..

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]