Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Hej!

Jag funderar på köpa en Volvo XC70 första modellen(98-00) men det är ingen komperision på de två cylindrarna åt höger sida(om man står framför bilen och titta mot rutan). Kompmätaren visar absolut 0 bar.

Bilen går att köra under 70 km/h. Efter det tappar den kraft.
Det luktar inge bensin i expansionskärlet.

Jag har inte möjlighet att köra den då den är nedmonterad och står hos ägaren.

Vad kan det vara för fel då?
1. Topplockspackningen har gått sönder.
2. Topplocket har blivit skevt
3. Cylindernas väggar har fått en spricka
Ja exakt. Så kan det vara.
Det luktar bensin också där man ska fylla på olja. Inte så mycket, men kan kan känna det.
Bilen slukar soppa också sa ägaren.
Volvo742 skrev:
andreasw skrev:
Volvo742 skrev:
Ja exakt. Så kan det vara.
Det luktar bensin också där man ska fylla på olja. Inte så mycket, men kan kan känna det.
Bilen slukar soppa också sa ägaren.
Prova hälla ner lite olja i cylindern och kör komptest igen, på min 850 förlorade jag all kompression när jag startat den och kört den 10meter, sen stängt av. Oljefilmen försvinner tydligen och därmed även kompet. Den kan lukta bensin om man försökt starta bilen men utan framgång. Då kan bensinen rinna ner i oljan, är oljan väldigt rinnig? Isf är det bensin där:P
Den rykte inte heller någon vit rök.
Jag tror inte jag har möjligheten att hälla ned olja där i och köra bilen. Toppen är nästan demonterad och ägaren är less.
Ta mig en titt finns inte heller möjlighet. Han vill ha 6k för bilen, men det kommer han inte få då jag VET att han har hållit på med bilen sedan 2010, och sedan ledsna på projektet.
av rid54
Jösses.... Om du får bilen gratis kan det väl vara något att överväga, eller om det följer med en verifierat fungerande motor. Typ... En 15 år gamma bil (även Volvo) med en obrukbar motor skulle jag inte betala för.
Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]