Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
lennarte skrev:Så här skrev jag i första inlägget
lennarte skrev:
Vix skrev:Har gnista från tändspole men ej ut till stiften från fördelaren.
Har du gnista från tändspolen, funkar det ju fram till dit. Kollade du om det var gnista på stiften innan du bytte lock och rotor? Det har förekommit felaktiga fördelarlock, främst från Biltema. Det kommer då ingen gnista genom locket. Mät men ohmmeter mellan där kabeln från tändspolen går in och kolet på insidan. Mät även så det är kontaktgenom rotorn.
Kolla så du har "fått ihop" det rätt och att inget "gått sönder". Kolla så rotorn rör sig när du snurrar motorn.

Mvh
Lennart
Vad hjälper det att skriva om ingen läser?

Mvh
Lennart
Jodå, läste det, provade även ett lock som ej var från biltema. Det var dock innan jag provade att byta vevaxelgivare. Hade förmodligen oturen att det var skit med både och. Hur man nu lyckas att feltillverka massa fördelarlock :x .. Biltema är skyldiga mig en ny 16v haha.
Nej men, man lär så länge man lever, och jag har lärt att i fortsättningen vara väldigt eftertänksam över vilka delar jag köper på biltema. Det är lätt att vara efterklok men borde köpt alla delar via skruvat (köpte allt annat där och på volvo, utom just lock och rotor)

Tack igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det som inte dödar, det härdar... :roll: Ett utryck som kanske passar... Jag borde kanske varit tydligare med det jag skrev om Biltemas lock eftersom det är ett känt problem. Inte bara Biltema, även AD-Center och Skruvat har haft dessa lock. Förmodligen en hel serie från någon tillverkare som gått fel. Läste om någon som var inne på Biltema och skulle byta sitt felaktiga lock. Han hade mätt med ohm mätare som jag beskrev och visade killen på Biltema, som hämtade ett nytt lock som var likadant. Först 3-dje locket var riktigt, så nog är det ett problem alltid.
Misströsta inte. Jag har fått tillbaka den vandrande tomgången igen. Den vandrar mellan 400 och 1100 varv, våldsamt irriterande :twisted: . Stänger jag av motorn och startar igen är felet borta och den spinner som en katt, har inte hunnit börja felsöka än, håller på att vårrusta båten och "uppdatera" elsystemet. Bla montera vindrutetorkare med 2 hastigheter och automatisk tillbakagång. De du, det är uppdatering. Fattar inte att det inte finns på båtar. Finns säkert numera, båten är t.o.m. äldre än Volvon. En Flipper 620 från -86, om det säger dig något.
Lycka till med nya bilen, för det blir väl en "ny" bil.. :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Vix
lennarte skrev:Det som inte dödar, det härdar... :roll: Ett utryck som kanske passar... Jag borde kanske varit tydligare med det jag skrev om Biltemas lock eftersom det är ett känt problem. Inte bara Biltema, även AD-Center och Skruvat har haft dessa lock. Förmodligen en hel serie från någon tillverkare som gått fel. Läste om någon som var inne på Biltema och skulle byta sitt felaktiga lock. Han hade mätt med ohm mätare som jag beskrev och visade killen på Biltema, som hämtade ett nytt lock som var likadant. Först 3-dje locket var riktigt, så nog är det ett problem alltid.
Misströsta inte. Jag har fått tillbaka den vandrande tomgången igen. Den vandrar mellan 400 och 1100 varv, våldsamt irriterande :twisted: . Stänger jag av motorn och startar igen är felet borta och den spinner som en katt, har inte hunnit börja felsöka än, håller på att vårrusta båten och "uppdatera" elsystemet. Bla montera vindrutetorkare med 2 hastigheter och automatisk tillbakagång. De du, det är uppdatering. Fattar inte att det inte finns på båtar. Finns säkert numera, båten är t.o.m. äldre än Volvon. En Flipper 620 från -86, om det säger dig något.
Lycka till med nya bilen, för det blir väl en "ny" bil.. :lol:

Mvh
Lennart
Ja det där släpper jag snart, är bara lite irriterad över att jag blev tvungen att ge upp det till förmån och plats för en "ny" bil, som är en äldre bil i form av en näst intill pedantskött och rostfri 244 GL från -88A. Lite mer skottsäkert med b230f igen, men faan vad slö den är när man är van vid b234f. Hade ju fått betydligt mer för skrället om den gick :( .
Hoppas du får ordning på din tomgång någon gång. Det verkar ju mer eller mindre standard att de krånglar på de motorerna vad man än gör.
Ja, båtar är kul med (är i stort sätt uppväxt på havet i småbåtar) men har inte varit ute de senaste 10 åren tyvärr.
Såhär blev den nya bilen. Blir väl kanske en tråd om den snart med när det blir något knasigt fel :wink: .
Bild

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]