Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Går lite i bilbytar tankar då jag pendlar ca 40 mil/vecka till jobbet och ligger på ca 2200 kronor i bensinkostnad/mån och tänkte att om jag byter till en diesel så kanske jag kan kapa lite på den kostnaden . Kör en S80 - 01 men funderar på att byta till en S80 D5 Momentum Aut - 08 som gått cirka 15000 mil. Vad tror ni är detta ett bra köp? Framför allt kan jag få ned bränslekostnaden?

Har tittat på bilen och den är välskött in och utvändigt den går bra och bekvämt. Det jag märkte var att ratten skakade/vibrerade vid inbromsning så jag misstänker att bromsbeläggen + skivorna i fram behöver bytas, förmodligen är dessa skeva men det är nog inga problem och få säljaren att åtgärda detta innan.
Om du separerar bränslekostnaden från övriga kostnader så ja den lär ju sjunka.

Fördelen är att du för en nyare och trevligare bil men på köpet får du en helt annan värdeminskning som kanske inte rent ekonomiskt är ett hållbart alternativ för dig? Gör en kalkyl på vad du beräknas betala i värdeminskning på din nuvarande och vad den nyare kostar dig varje år i värdeminskning. Sedan vad du betalar i skatt idag och mot den nyare, samt försäkringskostnaden som antagligen ändras, sedan ser du vad det kommer kosta i framtida serviceåtaganden, ska du göra det själv eller vad kostar de när du lämnar in bilen, alltså blir den nyare bilen dyrare eller billigare samt hur mycket sköljer det på även denna punkt. Sist räknar du ut milkostnaden i bränsle.

Det är inte alls säkert att det är ett ekonomiskt hållbart alternativ men många snöar in på att de sparar på att byta och vill motivera ett köp till varje pris fast de har all fakta emot sig. Men vill man byta och har råd med det så KÖR HÅRT! :D
Micce1980 skrev:Om du separerar bränslekostnaden från övriga kostnader så ja den lär ju sjunka.

Fördelen är att du för en nyare och trevligare bil men på köpet får du en helt annan värdeminskning som kanske inte rent ekonomiskt är ett hållbart alternativ för dig? Gör en kalkyl på vad du beräknas betala i värdeminskning på din nuvarande och vad den nyare kostar dig varje år i värdeminskning. Sedan vad du betalar i skatt idag och mot den nyare, samt försäkringskostnaden som antagligen ändras, sedan ser du vad det kommer kosta i framtida serviceåtaganden, ska du göra det själv eller vad kostar de när du lämnar in bilen, alltså blir den nyare bilen dyrare eller billigare samt hur mycket sköljer det på även denna punkt. Sist räknar du ut milkostnaden i bränsle.

Det är inte alls säkert att det är ett ekonomiskt hållbart alternativ men många snöar in på att de sparar på att byta och vill motivera ett köp till varje pris fast de har all fakta emot sig. Men vill man byta och har råd med det så KÖR HÅRT! :D
Ja skatten blir ju högre. Servicen sköter jag själv så långt det går. Värdeminskningen har jag inte kollat. Vet bara vad min nuvarande bil har kostat mig. Kan ju vara lite svårt och beräkna allt då man inte vet hur många verkstadsbesök (reparatitoner) det blir. Man vet ju vad man har men inte vad man får s a s. Är ju alltid en risk med ett begbil köp.

Köpet är ju mest för att få ned bränslekostnaden då jag pendlar till jobbet samt att få en lite nyare/modernare bil. Om man bortser från allt detta är det ett vettigt köp typ är det en bra bil lr dålig? Vad är för och nackdelar med diesel jämfört med en bensinare? Vad behöver man byta på en diesel? En bensinare byter ju man olja/oljefilter, luftfilter, tändstift osv vad är motsvarande på en diesel? Har aldrig ägt en diesel därför undrar jag.
zxcvbn skrev:Kolla upp vad skatten ligger på som sagt, Men när jag skulle köpa S80 så var ju skatten mycket billigare än en S60, konstigt nog
Skatten ligger på 4800.
av LaRy
Hej! Räkna inte med några stora vinster. En bekant till mig pendlar något längre än du. Han hade en V70 bensin 5 cyl, kör lugnt, klarade sig på ca 0.75 / mil. Skaffade en helt ny V70 med diesel, kör lika dant, samma sträcka. Dieseln går ca 1 dl. snålare. Större skillnad är det inte mellan de 5 cylindriga. Han betalar oftast mer för dieselsoppa än för bensin / liter + högre skatt. Dessutom så ligger ofta ett byta av partikelfilter runt hörnet på din 15.000 mila bil. Många skööna slantar. Hans uppfattning var att det var en dålig affär att gå från bensin femma till diesel femma.
LaRy skrev:Hej! Räkna inte med några stora vinster. En bekant till mig pendlar något längre än du. Han hade en V70 bensin 5 cyl, kör lugnt, klarade sig på ca 0.75 / mil. Skaffade en helt ny V70 med diesel, kör lika dant, samma sträcka. Dieseln går ca 1 dl. snålare. Större skillnad är det inte mellan de 5 cylindriga. Han betalar oftast mer för dieselsoppa än för bensin / liter + högre skatt. Dessutom så ligger ofta ett byta av partikelfilter runt hörnet på din 15.000 mila bil. Många skööna slantar. Hans uppfattning var att det var en dålig affär att gå från bensin femma till diesel femma.
Behöver man byta partikelfilter? Nåt mer man bör tänka på/kolla upp??. Vanliga fel te x.
TF-80SC är en krånglande automatlåda, eller iaf har en krånglande ventil. Kolla att lådan är bytt eller renoverad, annars väntar dig en mycket stor kostnad.
hursomhelst är D5 med automat inte någon snål historia, dricker nästan som en bensinbil med manuell låda. Skiljer ca 70 öre per mil i mitt fall.
Har du behov av en otroligt stark motor? kör du mycket med husvagn?
annars finns S80 även som 1.6D och 2.0D vilka är snålare än D5 automat.
D5 med automat är enligt mitt tycke inte så snål som man kan förvänta sig samtidigt som det är ett rejält muskelpaket. I mitt fall känns den bara överdimensionerad, hade kunnat nöja mig med 1.6D/2.0D i XC70'n.
annars kanske etanol/metangas-driven bil kan vara ett alternativ? Det är ju billigare bränslen samtidigt som bilen blir billigare att äga.
faktum är att det är nästan lika fördelaktigt att köra en miljöbil som att köra dieselbil.
chansar på att du kan köra(landsväg) etanolbil för ca 10 kr/mil och gas för ca 11 kr mil. Med D5 automat ca 0,62 x 14.20 = 8,70. Besparingen är ca 1,30-2,30 kr/mil som äts upp av de 4000 kr mer i skatt.
så kör du typ över 2600 mil /år är D5 automat billigare.
av LaRy
Med tiden måste partikelfiltret bytas. När, beror mycket på hur bilen har använts. Men de flesta tillverkare anger att ca 15.000 mil är en normal livslängd. Pris på byte, gissningsvis ca 7000 kronor. Tyvärr är det så att en del dieselägare börjar se felkoder på igensatt partikelfilter, och då gäller det att sälja bilen snabbt.

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]

Köpråd S60

Hej, Det börjar bli dags att byta andra bil[…]

Annars finns reservdel att köpa: https://yo[…]

Elpriset

En sol som sken från klarblå himmel! S[…]