Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av elmuppo
Om du skickar mig ditt reg nr så kan jag ev se hur din bil ser ut i vcc systemet.
av Drogen
CANBus skrev:
Drogen skrev:Intressant... Lite OT men på min "gamla" 02:a finns inga symboler på panelen som visar att det sitter krockkudde på passagerarsidan. Däremot har jag fått en kopia på ordersedeln från när min gamla 02:a såldes ny. Där står att den är utrustad med krockkudde på passagerarsidan. Jag har givetvis aldrig vågat sätta minstingen fram även om jag förmodligen inte har någon kudde där då, eller..?
nu kanske jag är ute och seglar på insjöisen, men det är inte så att du förväxlar det där med sidoairbags dvs SIPSsystemet med airbags i både förar och passagerarstolarna?
om man nu inte har anställt en yrkesmördare och således gjutit en ny instrumentpanel till just din bil, utan påvisnings text instansat.
saker förvånar mig inte längre, det kan ju varit en arg granne eller nåt!

Nej men skämt och sido, det finns ingen airbag på passagerar sidan om det inte står instansat eller står i passagerarfönstret.
Fysiskt tar man aldrig ur dessa vid urkoppling, utan på senare årsmodeller så stänger man ju av dessa med nyckel.
Hmmm, kommer inte riktigt ihåg hur det stod formulerat i ordern men jag ska kolla när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Har för mej att man fortfarande kan beställa en nybil utan
krockkudde på passagerarsidan. Men om man nu vill ha en
kudde så kan man få via tillval: Krockkudde passagerarsida
med nyckelavstängning

För att kolla om kudden finns där och man är osäker så gör
man som föregående skrivit, öppna handsfacket och stick sedan
in handen och känn efter. Kudden skall finnas ovanför luckan
om den är där, om inte den är där så är det ett stort hålrum.
Användarvisningsbild
av Larre
Bänktsson skrev:För att kolla om kudden finns där och man är osäker så gör man som föregående skrivit, öppna handsfacket och stick sedan
in handen och känn efter.Kudden skall finnas ovanför luckan
om den är där, om inte den är där så är det ett stort hålrum.
Det låter ju hur bra som helst!!! :D Ska kolla!
Användarvisningsbild
av CarMan
om man beställer en bil med PACOS, så kan man stänga av med nyckel.

beställer man med "borttagen" airbag så byggs inte bilen med airbag överhuvud taget.
Det är alltså inte som sak komma ihåg o plocka bort nått.

om bilen har airbag så ska det tydligt stå SRS på instrumentbrädan, där kudden kommer att titta ut.

------------------------

jag tycker defenetivt att du ska uppsöka en volvo verksta så dom kolla upp bilen & låter dom skicka en SR så Volvo presonvagnar sverige får rätta till det hela.
Användarvisningsbild
av Larre
CarMan skrev:jag tycker defenetivt att du ska uppsöka en volvo verksta så dom kolla upp bilen & låter dom skicka en SR så Volvo presonvagnar sverige får rätta till det hela.
OK! Jag bokar in tid hos min meck.
Går det att få ett intyg från Volvo också, tror du?
Användarvisningsbild
av Brezzz
Om det inte står nåt på instrumentpanelen instansat, då skall det inte heller finnas fästen på insidan att skruva fast airbagen i.
Användarvisningsbild
av VildingLoo
På min gamla Audi undrade jag just samma sak. Verkstan bände bort nån plastbit till höger om handskfacket för att se efter. Det var helt tomt. Skönt att själv ha sett att det inte fanns nåt där. Det går bara att komma åt sidan när passagerardörren är öppen och jag vet ju inte om Volvo har nån sån plastsida som går att ta bort (är för lat för att gå ut och kolla).

Hade jag beställt ny bil utan airbag och den ändå levererades med airbag skulle jag lämna tillbaka den. Det är ju en stor anledning till att man kanske beställde just DEN bilen. Jag skulle aldrig lita på en nyckelomställare och inte heller på "bortkoppling". Men jag är född misstänksam...

Tjingeling
Användarvisningsbild
av Driver64
Öppnar jag vänster bakdörr på min bil (V70N -03) så syns följande etikett. Avsaknaden av en grå "plupp" i OCT-rutan för "PASSENGER AIRBAG" tolkar jag som att min bil saknar krockkudde på passagerarplatsen. Dessutom finns det ingen varningsdekal på högra gaveln av instrumentbrädan och inget SRS instansat i instrumentbrädan vid passagerarplatsen.

Bild
av Moody
CarMan skrev:
jag tycker defenetivt att du ska uppsöka en volvo verksta så dom kolla upp bilen & låter dom skicka en SR så Volvo presonvagnar sverige får rätta till det hela.
Han skriver ju att han redan pratat med Volvo men de var inte intresserade att göra nåt mera.

Det som redan borde ha hänt är att Volvo istället gått ut till alla berörda bilägare och meddelat att man klantat till det och blandat ihop airbag-uppgifterna man skickat in till Vägverket. Om nu ett antal bilägare fått papper på att de har pass-airbag fast de inte har någon, då är det inte heller helt otroligt att tänka sig att några som borde ha fått papper från vägverket på att de har pass-airbag inte har fått det, och det skulle i värsta fall kunna innebära total katastrof.

Så det är viktigt att Volvo rättar till detta!
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]