Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Nu har dom här i stan har det på senare dar kommit några nya VW Toareg som målade polisbilar mycket märkligt då kan dom ju lika gärna köpa XC90 som polisbil istället. Kanske känner polisen här att dom måste haka på "Suv" trenden några år efter. :D Kanske nya XC90 blir polisens val sen. :)
Senast redigerad av 1 simonhalmstad, redigerad totalt 0 gånger.
Eftersom XC90 går ur produktion vilken vecka som helst kan det ju vara smart att vänta med XC90 tills det kommer en ny modell..
Annars är det väl fritt fram för Mercedes, Volkswagen m fl att lägga attraktiva anbud, vi har ju sen ett par år tillbaka en uppsättning E350 CDI 4Matic som polisbilar i Sverige liksom ett antal Passater. Så länge det är förmånligt för Polisen så är det ju bra för oss. Jag tycker bilar ska klara sig på marknaden tack vare konkurrensförmåga, inte stödköp.

Men det här med Touareg stärker min tes om att Sverige kanske har världens mest exklusiva polisbilar i genomsnitt.
PH
Jag håller med perhall där... ang anbud. Lanserades 2002 & ska snart försvinna så inget konstigt att den förmodligen inte ens var påtänkt som alternativ av polisen.

Om vi ska nämna tycke & smak... Jag personligen tycker att XC90 känns sjukt gammal, har nog aldrig riktigt gillat bilen heller för den delen, egentligen inte så ful men inte speciellt snygg heller. Kan väl bero på att den biltypen inte lockar alls.
Gillade heller inte XC90 så mycket från början med efter sista faceliften som kom till MY11B med nedlackering och led ljus är den riktigt snygg. Grunddesignen har hållit otroligt länge. Läste även lite i svenska försäljningsstatistiken och där hade XC90 ökat en hel del jämfört med tidigare år, så kampanjen på den verkar fallit ut. :) S80 säljer sämst, runt ca 30 bilar i månaden i Sverige. Vilket betyder att det inte kommer finnas så många MY14 på marknaden framåt nu när den snart är inne på sista årsmodellen.
De kan vara inköpta för specialsyfte, exempelvis har polisen också Toyota Landcruiser för att dra sina hästar med. Sånt tror jag knappast nya XC90 kommer vara lämplig för medans Touareg antagligen är det.
1.4L motor i en stadsjeep.....alla kommer kunna köra ifrån en sådan polisbil utan problem.
Den motorn finns inte i Touareg
börne skrev:
simonhalmstad skrev:S80 säljer sämst
Men den är ju snyggast :wink:
Håller med, S80 är riktigt snygg och Volvoklassisk synd det få sådana som säljs .Tristast är nog ändå V70 men själv kör jag en sådan ändå. :wink:
Det där med att köra ifrån polisen blabla är ändå mest tomt snack om ni frågar mig.

Den finska normalpolisbilen är en fullt kittad Transporter T5 med 170-180hk TDI och säkert närmare två ton, och dom klarar av att sköta sitt jobb utmärkt. Dessutom har dom skrivbord och förvaringsutrymme för bråkstakar i den.

Då har du samma problem som jag, man vet int[…]

Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]