Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zebulonm
Startade bilen idag. Efter att ha kört 30mil. Och jag fick upp ett felmeddelande. Typ motorservice erfodras. Måste väll vara vanliga servicemeddelande att det är dax för vanlig service. Slog av bilen och slog p. Den lyste. Men nästa gång jag slog på bilen, efter typ 1mil. Så kom den inte upp? Vadan detta?
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Kan vara ett tillfälligt fel som försvann. Går inte bilen
onormalt på något sätt och allt annat fungera så brukar
det gå fint att köra med.

Var lite observant och försök känna om det är något
som inte stämmer, kontakta verkstaden för säkerhets
skull och kontrollera ev. felkoder.
Användarvisningsbild
av P1800
Jag hade återkommande felkoder på min v70 -02 strax efter det att jag köpte bilen. "Bromsassistansservice" eller nå't tror jag det var. Efter att ha slagit av och på bilen så var det borta. Ibland flera veckor utan meddelande. Efter några månders användning så förkunnandes det att det var dax för motorsystem-nånting. Även detta försvann. Påsken för snart två år sen koppplade jag från batteriet när jag kopplade elen till dragkroken. Bilen stog spänningslös över natten och peppar peppar, inga flera felkoder sen dess. Kan det vara som med PC:n, att en omstart kan göra underverk?

(Sen hade jag föstås trassel med innerbelysningen som fick spatt strax innan jul. Jag hann aldrig in på verkstan innan det fixade sig självt. Vi får se hur länge den lyckan varar...)
av zebulonm
Imorse då jag startade bilen i -17 garder så tändes meddelandet igen. Motorservice erfodras eller något liknade. Någon vet vad det kan vara?
av T5R
zebulonm skrev:Imorse då jag startade bilen i -17 garder så tändes meddelandet igen. Motorservice erfodras eller något liknade. Någon vet vad det kan vara?
Inte för att vara taskig men hur ska någon över huvudtaget veta vad som är fel på din bil? Tror ingen på detta forum är Synsk!

Åk ner till volvo och LÄS ut felkoder så får du veta vad som är felet!
av Drogen
zebulonm skrev:Startade bilen idag. Efter att ha kört 30mil. Och jag fick upp ett felmeddelande. Typ motorservice erfodras. Måste väll vara vanliga servicemeddelande att det är dax för vanlig service. Slog av bilen och slog p. Den lyste. Men nästa gång jag slog på bilen, efter typ 1mil. Så kom den inte upp? Vadan detta?
Vad det beror på är nog svårt att svara på men det verkar inte vara ovanligt. Dom senaste två veckorna har samma meddelande kommit och gått 2-4 gånger på min S80 men för tillfället är meddelande borta. Jag har ett par veckor kvar till 10000:milaservice så händer det inget dramatiskt så får det gå till dess...
av zebulonm
Jag har varit och läst av felmeddelandena nu. Och det är gasspjällsläget som är boven. Eller rättare det är så att jag har en gammal mjukvara där det kan ge felmeddelande. Om man uppgraderar till nyaste så så ger den inte felmeddelande för den grejen. Så det är bara att uppgadera till nyaste. Volvo vill ha 1300kr för det. Vad har ni fått betalat?
av Golddigger
zebulonm skrev:Jag har varit och läst av felmeddelandena nu. Och det är gasspjällsläget som är boven. Eller rättare det är så att jag har en gammal mjukvara där det kan ge felmeddelande. Om man uppgraderar till nyaste så så ger den inte felmeddelande för den grejen. Så det är bara att uppgadera till nyaste. Volvo vill ha 1300kr för det. Vad har ni fått betalat?
Hmmm... Har Volvo ett annat sätt att se på saken eller hur kan en sak som förut räknats som ett fel plötsligt inte vara det längre? Ni som vet upplys gärna!
av zebulonm
Som jag förstod det är den gamla inställningen för snävt ställd. Och med den nya programvaran så är tolleranserna eller vad man skall kalla det större.
Användarvisningsbild
av elmuppo
zebulonm skrev:Som jag förstod det är den gamla inställningen för snävt ställd. Och med den nya programvaran så är tolleranserna eller vad man skall kalla det större.
Du har ett döende gasspjäl.

Mjukvaran ändrar bara tollransen för hur felkoden ska sättas,
men du kan kallt räkna med att få byta gasspjäl inom en snar framtid.

//Branx
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]