Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av arre
Hallå alla.
Jag har en 940 som det sitter en bensinvärmare i och nu vill jag plocka ur den och sätta den i en 960 istället.
Det är ju mycket trängre i motorrummet på 960n, är det någon som vet om ståltermosen måste sitta så att den inte har kontakt med andra delar i motorrummet eller spelar det ingen roll om den nuddar vid någon del av motorn?
Jag tänker på om termosen avger mycket värme kanske?
Den enda platsen i motorrummet på 960 jag skulle kunna få i den på är till vänster när man står böjd över motorn mellan motor och hjulhus precis bakom luftpumpen som späder avgaserna med friskluft och där är det trångt vill jag lova så den kommer sitta tight.
Det är för övrigt så den sitter monterad nu i min 940 men där är det mycket plats.
Kan det vara så enkelt att man plockar ur den ur 940n och monterar likadant i 960n som den satt i 940?
Dvs, monteringen i 940 är facit.
Eller är det något man måste modifiera ?
Elen utgår jag från att den måste ändras då det är ac i 960 men inte i 940 men det kan jag tänka mig att lämna in bilen och betala för om man kan fixa det övriga själv.
Hoppas någon sitter inne på lite information gällande detta.

Mvh / Arre
av arre
Ok det låter bra.
Jag har hissat upp bilen ikväll och kollat runt hur det sitter monterat.
Pumpen tar bränslet från tanken via en förgrening i påfyllnadsröret till tanken.
Jag hoppas att det är en sån förgrening på påfyllnadsröret till 960 oxå som är pluggad som standard man kan använda.
Tack för hjälpen!

/ arre
av arre
Ok jag bumpar tråden lite.
Jag har installerat värmaren nu och provkört och allt funkar fint men jag har inte lyckats koppla in den så det kommer värme i kupen.
Jag åkte till volvo i stan och tänkte dom reder säkert ut det men dom sa att det var år och dagar sen dom sysslade med sådant. Typ på 140 och gamla 240 sa dom att det var vanligt att installera.
Det var en månad sedan och dom skulle höra av sig när dom klurat ut hur det skulle kopplas invändigt i bilen och jag har inte hört något av dom än.
Jag förstår väl hur det kommer sluta.
Är det någon som vet hur det ska kopplas och kanske även har bilder på det?
Oerhört tacksam för svar.
av Rådlös
Jag tror du kan vända dig lite utanför Volvo. Den värmaren 091B är så välkänd bland seriösa bilelektriker, så att "alla" av dom kan detta nästan utantill. Och dom som inte bara vill sälja nya bilar hela tiden har nog sparat en och annan pärm med installationsanvisningar.
Du vet väl att Ebersprächer köpte hela konceptet med värmaren av Volvo Flygmotor för ca 15 år sedan? Så dokumentation och möjligen reservdelar borde ju finnas hos Ebersprächers ombud här i Sverige.
Och på tal om reservdelar, cirkulationspumpen för varmvattnet, om du skulle behöva byta, säljs av fritidsbåthandeln till ett pris som bara är 2/3 av vad Volvo begär. Det är exakt samma pump.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]