Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ja jävlar
Detta är ju tillbaka till framtiden på riktigt känns det som :D
Jänkarna har som sagt haft detta sen Jesus gick i kortbyxor å Merca åxå och nu tar "moderna" bilar upp det åxå.
Snart är trumbromsar bak åter för att efterföljas med fram och till slut kommer fönstervev tillbaks :D
Man får betydligt mer kraft med en fotpedal. Och många jänkare har ju inte mittkonsoll heller. Pickisarna har ju förvaring i mitten eller soffa. Många jänkare har ju helsoffa fram så spak i mitten var väl inget som nån ville ha. Jag har 4 pedaler i bredd på min pickis då den har manuell låda :-)
Haha. Pelle Pedal :-)
Jag hade aldrig tänkt på det att S80II och V70II hade pedaldriven parkeringsbroms. Att XC90 hade det visste jag.

Vissa av de nyare modellerna har väl elektrisk parkeringsbroms?
Om man kopplar bort polerna vid batteribyte t ex kommer bilen rulla iväg då? :shock:
Känns som ytterligare en grej som kan gå sönder... måste va en motor av nåt slag som spänner handbromswiren eller är det nåt som påverkar bromsbackarna i oken direkt hydraliskt eller på nåt vänster eller hur funkar det?
På VW Passat är det en elmotor direkt på bromsoket. Inga vajrar som kan frysa eller kärva. Vet inte hur det är på Volvo, men troligtvis likadant eller liknande.

Jag har jobbat i reservdelsbranschen i 14 år nu. Handbromsvajrar är förbrukningsvara på i stort sett alla bilar, och sen har vi ju Volvos värdelösa handbromskonstruktion som var ett återkommande sorgebarn på alla framhjulsdrivna fram till 2007 åtminstone. Vet inte hur det är på dom nyare.

Såvitt jag minns har vi sålt ett enda bromsok med elektrisk parkeringsbroms och det var just till en Passat som haft den lösningen ganska länge nu, längre än Volvo. Min slutsats är alltså att det är mycket lite krångel med dem med tanke på hur många Passater det finns och hur långt dom brukar kunna rulla. Det är ju en populär tjänstebil och taxi.

Resonemanget "ytterligare en grej som kan gå sönder" har väl folk dragit fram sedan bilar fick elstart för hundra år sen. ;)

Och självklart släpper den elektriska handbromsen inte bara för att man gör bilen strömlös. Det skulle ju betyda att handbromsen skulle dra ström hela tiden när den låg anlagd och så är det ju givetvis inte.
Då är det väl iofs två ytterligare grejer som kan gå sönder, två bromsok med elmotorer minst eller bromsar den bara med ett (?), men jag fattar vad du menar, kanske tillför denna produktutvecklingen något till det bättre, anar att vi lär få höra mer om det i framtiden.
semmelman skrev:Då är det väl iofs två ytterligare grejer som kan gå sönder, två bromsok med elmotorer minst eller bromsar den bara med ett (?), men jag fattar vad du menar, kanske tillför denna produktutvecklingen något till det bättre, anar att vi lär få höra mer om det i framtiden.
Elmotor eller mekanisk vajer.... båda kan krångla. Elbromsoket är förstås dyrare att köpa än vajern, men som sagt så är min uppfattning att elbromsoket faktiskt krånglar mindre.

Skulle du vilja ha fönstervevar i din Volvo, bara för att slippa fyra elmotorer som kan krångla? Eller vakuumdrivna torkare? Eller startvev, eller manuella dörrlås? Eller mekanisk spegeljustering?

Jag har inget emot att slippa en skrymmande spak inne i kupén. Utrymmet kan ju användas till typ ett prylfack istället. Jag har mer glädje av prylfack än av en handbromsspak, eftersom ESP ändå stoppar mig från att dra handbromssladdar. :lol:
XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]

Felkod

De flesta bilderna är på EGR. Felkoden […]

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]