Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skribi
Vad är rimmlig livsläng på yttre drivknutar fram (Mekonomens)??
Lämnade in bilen på ovan nämd verkstad för 1 o 1/2 år och ca 2000 mil sedan. Byte av yttre drivknutar fram för den sköna summan 7000 pistoler å nu är båda damaskerna helt av med ett j-la knarrande som följd. garantin på jobbet var ett år eller 1200 mil.
Vad göra?? Känns inte rimmlig att punga ut 7000 spänn varannat år. Bita i suräpplet eller besöka verkstaden å ifrågasätta deras prylar?
Nån som har nått bra förslag?
av *pettson*
Märkligt... Mekonomen har 3års garanti... Miltal outtalat. Det bör stå på kvittot du fått.
Det är för dom att göra om allt.
av Droopy
Hur länge de normallt ska hålla det vet jag inte, men iaf betydligt mer än 2000mil, jag har aldrig bytt en drivknut på mina framjulsdrivna volvosar pga slitage, 850in var den som gick längst, 26k mil på samma drivknutar ( sedan sålde jag bilen ).
av skribi
*pettson* skrev:Märkligt... Mekonomen har 3års garanti... Miltal outtalat. Det bör stå på kvittot du fått.
Det är för dom att göra om allt.
Det är just på kvittot det står att garantin på jobbet är ett år el.1200mil.
Om nu mekonomen ger 3 års garanti på sina prylar så borde ju det täcka det här med råge?
Får ta ett snack med verkstan på måndag
Användarvisningsbild
av Nexus
De skryter om sin 3 åriga garanti då ska den gälla oxå i 3 år!
Är arbetet rätt utfört ska damaskerna hålla minst 10000 mil anser jag även fast det är sämre kvalitet på dagens plast damasker.
Jag hade krävt de gör om jobbet och gör rätt!!!
Byter man damask i tid så är drivknutar i princip outslitbara
av *pettson*
Möjligt det är så på jobbet. Men det är reklamation på delarna som i sin tur ska täcka bytet av knutarna igen.
Verkstan får alltså betalt för att byta knutarna igen. Knusslar dom så kontaktar du mekonomen centralt.
av skribi
*pettson* skrev:Möjligt det är så på jobbet. Men det är reklamation på delarna som i sin tur ska täcka bytet av knutarna igen.
Verkstan får alltså betalt för att byta knutarna igen. Knusslar dom så kontaktar du mekonomen centralt.
Känns som det självklara " i en vacker värld" . Nu lever vi ju i en ganska ful värld många gånger men tack för självförtroende-boosten, på måndag tar jag snacket med firman.
Användarvisningsbild
av Nexus
Men lämnar de 3 års garanti på delarna och deras verkstad har bytt delarna så ska ju mekonomen stå för bytet oxå. Även om man lämnat till annan verkstad så ska ju sakerna hålla och någon vill ju ha betalt för bytet av den felaktiga delen.
De borde kunna lämna 3 år på arbete då damasker ska hålla minst 3 år förutsatt att man monterat de rätt!!

På tal om mekonomen så köpte jag en tempgivare där till syrrans audi. Den sitter i bakkant på motorn och är trångt och jävligt byta. Den höll inte ens 1år innan den börja spöka och bilen larma för den koka fast man nyss startat den. Jag bytte till en orginal givare och lämnade tillbaka mekonomens skit och de kunde bara erbjuda en ny. Vill inte ha en ny av samma skit sa jag efter lite gnäll så fick jag ett tillgodokvitto fast de normalt sett aldrig gör så....
av *pettson*
För att förenkla..
Garantin på jobbet står man själv för lokalt. = tid eller X mil. Detta gäller jobbet. Händer något under tiden får verkstan själva göra jobbet gratis.
Garantid på delarna är i detta fallet 3år om det är mekonomens delar som använts. Händer något under delarnas garantitid så ska det åtgärdas på garantin.
Verkstan ska åtgärda detta, och verkstan får i detta fallet betalt av mekonomen för att åtgärda bilen.

Som vanligt råkar man skriva så snyggt så att ingen tror att garantitiden gäller..

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]