Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svda
225/45-17 är/var inte standard på all bensinturbo, i vart fall inte på min 2,5T -05. DFet blev valfritt med Business plusplus, vilket jag valde

Som ny spårade min bil i dubbdäckrännorna. Jag påpekade detta men fick själv stå för kostnaden att ställa om framvagnen då Volvo hävdade att jaga antagligen "ställt om" framvagnen själv. Det slutade med att ett fjäderben fick bytas på vagnskadegarantin, då det inte gick att ställa bilen inom spec. Efter detta har jag inte haft några problem. Bilen är på inte sätt nervös och den spårar inte längre. Det går alltså att ha 17 225/45 utan problem om bilen i övrigt är just, men marginalerna är säkert små vad gäller förslitning. Min bil har bara gått 8000 mil, så än funkar det.
Användarvisningsbild
av bargis
Ledsnade totalt på bilen, skeva bromsar, gnällande kupefläkt, tjutante styrservo, kraftiga vibrationer, trasig xenonlampa, automatlåda som börjar leva eget liv, ojämntomgång vid kallstart och ac som luktade äckel ibland och immade igen bilen.

Det går till en viss gräns, kände att den gränsen var nåd och bytte in den mot en ford mondeo tdic årm 2011. Får nya bilen i nästa vecka, kan väl knappast vara sämre än volvo ?
Eller åtminstone min volvo, andra tycks vara nöjda.
av llesrof
Ford har väl blivit lite bättre med åren.
Användarvisningsbild
av Perc
Just i det här fallet så är det ganska långt samma bil du bytte till. Iallafall chassi osv. :)
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Perc skrev:Just i det här fallet så är det ganska långt samma bil du bytte till. Iallafall chassi osv. :)
P2:orna har väl inte en skruv gemensamt med Mondeo mkIV?
Däremot nuvarande V70 (II) är ju ett resultat av tidigare samarbete med Ford.
Användarvisningsbild
av Perc
kebabpizza skrev:
Perc skrev:Just i det här fallet så är det ganska långt samma bil du bytte till. Iallafall chassi osv. :)
P2:orna har väl inte en skruv gemensamt med Mondeo mkIV?
Däremot nuvarande V70 (II) är ju ett resultat av tidigare samarbete med Ford.
Hoppsan ursäkta, läste -08 och antog att det var tredje generationens V70 (varför kallas den II?). Självklart har du rätt, P2 har inget gemensamt med någon Mondeo. Däremot har ju Ford använt P2-plattformen i USA men det hör inte till diskussionen.
Användarvisningsbild
av bargis
Forden går fint, mycket bättre väghållning, och rätt mycket större inuti än volvon. Man kan till ochmed svänga med bilen, svängradien är nog halverad mot min gamla v70 .
Användarvisningsbild
av Perc
bargis skrev:Forden går fint, mycket bättre väghållning, och rätt mycket större inuti än volvon. Man kan till ochmed svänga med bilen, svängradien är nog halverad mot min gamla v70 .
:-)-)

Det är en sak jag upplever positivt med Skodan också efter att ha haft 855, V70I och V70N. Skodan svänger ju faktiskt när man vrider på ratten! :lol: Bättre väghållning också.
av Jonas_latt
Jag skulle börjat med hjulinställning.
Skulle det va någon bussning som är kass så märker han som gör hjulinställning detta.

Du kan ju börja med att köra rakt och släppa ratten. Drar den iväg åt något håll. Så är det troligen hjulinställning eller bussning som är kass.

Är det väldigt lika tillvägagå[…]

Inte än, men bokat oljebyte på väx[…]

Erfarenheter XC90?

Jag är mycket nöjd med min V70n, den b&a[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &au[…]