Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cloante
Hejsan gott folk. Jag har som sagt en v70 2.4 bensin och för ca ett år sedan efter godkänd besiktning så fick jag ett felmeddelande: Nåt med emisioner serv erfodras så jag åkte då till en mindre bilfirma som kopplade in en felsökardator av märket bosch och då stod det att det var fel på främre lamdasondgivare. Ringde upp Nordiska bil och en ny sådan skulle kosta 2900:- eller om det var 3400:- då höll jag på att svimma :shock:
Ringde runt till några skrotar och fick tag på en som fick ligga i källartrappen tills nu i januari eftersom att bilen har gått utmärk ändå, bytte lamdasonden och åkte till firman för att få bort felkoden men då kom det upp: VVT-enheten kamaxelinställning mekaniskt fel och lambdasond värme 1framför kat orimlig signal :(

Ringde upp Nordiska bil och frågade vad detta betyder och han jag pratade med sa att det är fel på kamaxelgivaren och när det finns ett fel så är det vanligt att det visar att det finns fler fel trots att det inte finns fler fel :?:

Törs man ringa på Nordiska bil och fråga vad en kamaxelgivare kostar ?
Vet någon här om det finns nån eftermarknads att köpa och vad en sån kostar?

Har nån här varit i min ytterst prekära situation så sjung ut och berätta.
Mvh Andreas
av S6024t
tror inte att det är givaren som visas i länken,jag tror att det ska vara den som sitter vid kamdrevssidan,en aluminium klump,sitter även en elanslutning på den ,sitter under kåpan vid kamdreven
av cloante
Tusen tack för era svar :D Jag kollade idag och det är en sån där aluminiumklump med kabel. Nån som vet om den finns som eftermarknads eller om det blir att bita i det sura äpplet och fara till Nordiska Bil ??

Du kan sticka in en mejsel under platkåpan o[…]

I fredags, vid lunchtid, tittade jag på m&au[…]

Appen är makalöst buggig. Ofta en d&o[…]

flexifuel som nästan dör

nej spolarna ej bytta. har redan stiften så[…]