Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Larre
Bilen som vi köpt är beställd och påstått levererad med option "Borttag av krockkudde". Dvs bilen ska levereras utan krockkudde i instrumentbrädan på passagerarsidan fram.

På instrumentbrädan syns inget av den "estsning" som brukar synas när krockkudde finns under instrumentbrädan. Ej heller den vanliga varningstexten på sidan av instrumentbrädan, som bara syns när man öppnar dörren, finns där. Alltså borde krockkudde inte finnas där. Men enligt vägverket så är just vårt fordon (alltså exemplaret inte bara fordonstypen) utrustad med krockkudde på den platsen. I samma försändelse som registreringsbeviset kom i, så medföljde en A4-informationsblad om att det är förknippat med livsfara att placera bakåtvänd barnstol på den platsen. Utöver att det klart och tydligt i registreringsbeviset står att fordonet är utrustat med krockkudde på främre passageraplatsen. "T65C FORDONET ÄR ENLIGT UPPGIFT FÖRSETT MED KROCKKUDDE MONTERAD I INSTRUMENTPANELEN FRAMFÖR FRÄMRE PASSAGERARPLATS." Samma information finns på vägverkets hemsida under ytterligare uppgifter om fordonet. Vem vågar placera sitt barn i en bakåtvänd barnstol på passagerarplatsen fram efter att ha läst det? (Obs! det var ingen omröstningsfråga utan enbart en retorisk fråga).

När jag talat med säljaren så säger han att det är ett helbilsgodkännande och det kan inte ändras. Han säger att han inte kan göra mer.

Vi har köpt bilen med den optionen för att vi vill kunna placera vårt minsta barn i en bakåtvänd barnstol där. Jag kommer inte att placera vår minsting där så länge som jag inte VET att krockkudden är borttagen.

1) Hur kan jag förvissa mig själv om att krockkudde verkligen ÄR borttagen?
2) Kan man få någon sorts intyg från Volvo Personvagnar att krockkudden är borttagen? Om ja, vart ska jag vända mig?
av CANBus
Har du ingen symbol på instrumentbrädan vid passagerarsidan samt ingen symbol vid passagerarrutan,så har du heller ingen airbag.
Att dessa symboler sitter där när man har airbag, är för att kunna förvissa sig om att det finns airbag monterad, och för räddningspersonal ska kunna vidta åtgärder vid eventuell olycka, och den inte löst ut av nån omständighet.
iom att det är 2 olika instrumentbrädor,(med eller utan airbag),så finns där ingen airbag i din instrumentpanel..
av Drogen
Intressant... Lite OT men på min "gamla" 02:a finns inga symboler på panelen som visar att det sitter krockkudde på passagerarsidan. Däremot har jag fått en kopia på ordersedeln från när min gamla 02:a såldes ny. Där står att den är utrustad med krockkudde på passagerarsidan. Jag har givetvis aldrig vågat sätta minstingen fram även om jag förmodligen inte har någon kudde där då, eller..?
Användarvisningsbild
av Larre
Varför kan då inte Volvo Personvagnar meddela Vägverket att mitt fordon inte har krockkudde på den platsen?
Användarvisningsbild
av Larre
Det HAR ju faktiskt fungerat förr i tiden. Åtminstone så sent som 2003. Det finns en XC90 till salu som har option "borttag av krockkudde" (eller möjligen borttagen i efterhand) och slår man upp fordonet på Vägverkets hemsida så står ingenting om att fordonet har krockkudde där. Se länk: http://www.blocket.se/vi/10497063.htm?ca=11_s

När jag frågade säljaren om detta, så sa han att det var 2003 års modell. Så funkar det inte i dag.
av CANBus
Drogen skrev:Intressant... Lite OT men på min "gamla" 02:a finns inga symboler på panelen som visar att det sitter krockkudde på passagerarsidan. Däremot har jag fått en kopia på ordersedeln från när min gamla 02:a såldes ny. Där står att den är utrustad med krockkudde på passagerarsidan. Jag har givetvis aldrig vågat sätta minstingen fram även om jag förmodligen inte har någon kudde där då, eller..?
nu kanske jag är ute och seglar på insjöisen, men det är inte så att du förväxlar det där med sidoairbags dvs SIPSsystemet med airbags i både förar och passagerarstolarna?
om man nu inte har anställt en yrkesmördare och således gjutit en ny instrumentpanel till just din bil, utan påvisnings text instansat.
saker förvånar mig inte längre, det kan ju varit en arg granne eller nåt!

Nej men skämt och sido, det finns ingen airbag på passagerar sidan om det inte står instansat eller står i passagerarfönstret.
Fysiskt tar man aldrig ur dessa vid urkoppling, utan på senare årsmodeller så stänger man ju av dessa med nyckel.
Användarvisningsbild
av Larre
CANBus skrev: Fysiskt tar man aldrig ur dessa vid urkoppling, utan på senare årsmodeller så stänger man ju av dessa med nyckel.
Menar du att optionen "borttag av krockkudde" inte innebär att krockkudden är borttagen utan endast att den är avstängd med nyckel? Jag måste ha förstått dig fel. Enligt säljaren betyder den optionen att krockkudden inte finns där överhuvudtaget. Eller menar du att det är vanligast att man beställer "nyckelavstängd krockkudde"? :???:
av Dark_Vader
Det vanligaste är definitivt nyckelavstägning.

Det är lätt att se om man har dock - när man öppnar passagerardörren fram så ser man på sidan ett nyckelhål. Vad det stod där minns jag inte nu.
av knutte
kolla bak hanskfacket om det sitter pasbag.
en cylynderformad silver sak med orange kablar
Användarvisningsbild
av Larre
knutte skrev:kolla bak hanskfacket om det sitter pasbag.
en cylynderformad silver sak med orange kablar
Hur kommer man in bakom där? Är 187 cm lång och väger 100 pannor 8) Skämt åsido, räcker det med att öppna handskfacket? Eller ser man det från motorutrymmet?
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]