Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag vågade mig på i förrgår att byta ut vevhusventilationen på min 2001 2.4T och rengjorde medan avgasspjället lite försiktigt med volvos egna elektronikspray, tog ner oljetråget och blåste ur kanalerna som var fulla med skit, då förra ägare slarvat rejält med både vevhusventen och oljebyten, stoppar tillbaka allting som det var, byter tändstift, rengör alla kontakter med elektronikspray och slår i ny olja. Jag vet att jag skruvade tillbaka allting ordentligt och har använt nya packningar men när jag startar bilen låter det som om den läcker, spottar och vill på att dö efter kring 10 sekunder. Min käre far la till att hans gamla 740 gick likadant när en givare som sitter i termostathuset pajade, så vi slog i mer glykol men inget nytt hände.
Så nu undrar jag om någon av er kunniga volvofantaster skulle kunna dra till med en gissning om vad detta fenomen kan vara?

MVH Marcus
Förutom spridarkontakterna fanns det totalt 4 andra kontakter att plugga ur varav 2 satt på elfläkten och 2 på röret som går till avgasspjället och jag checkade dem alla efter starten. Jag lyckades nyss få tag på en kille som kunde komma och felsöka imorn så vi får se om det lagrats någon felkod.
Hör av mig imorn om det inte gav något resultat. Jag bor i Boden för övrigt.

MVH
Nu är felet löst. Jag hade av misstag monterat en bricka som ska hålla en slang "bakom" insuget istället för "framför" och packningen pressades därför inte helt mot blocket. bilen gick som vanligt efter att jag bytte plats på brickan.

MVH Marcus

Laddpunkten för pluspol är en järnt[…]

Bilförsäljningen i Norden, Januari m&ari[…]

Urkopplad kabel/rör?

Har inte V50 (bensin) kolkanister och EVAP-ventil […]

Fel av mig, finns ingen bränsletrycksregulato[…]