NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cj84
Tänkte bara kolla om det är någon här som har varit med om att ABS-ringen bak har gått sönder. Och hur Ni har fått tag på delar isf.
Enl. Volvo så finns ringen inte att köpa lös, så man måste byta hela drivaxeln. Och här kommer kruxet. Det går inte att få tag på en drivaxel heller. Dom är slut i lager, dom tillverkas inte längre och Volvo letar efter en ny tillverkare.
Tacksam för svar.
av dieselputte
Inte hundra på hur det är löst på AWD, men i övriga bilar sitter det en magnetpulsring inuti hjullagret både bak och fram. Kanske räcker med att byta hjullager?
av cj84
dieselputte skrev:Inte hundra på hur det är löst på AWD, men i övriga bilar sitter det en magnetpulsring inuti hjullagret både bak och fram. Kanske räcker med att byta hjullager?
Tyvärr så sitter ringen utanpå yttre drivknuten i bak på awd'n.
I fram är de lika som övriga.
av skyy6
cj84 skrev:Problemet löst. Dom behövde "bara" 2 månader på sig att få fram en ny drivaxel.
Löste sig dina problem av att byta drivaxel? Alla från bilia osv säger att abs ringen sitter i hjullagret men jag tror inte den gör de på awd. Har en 2005 AWD V50 också och hittar ingen möjlig fix och vill inte köpa hjullager i onödan om det inte finns en abs ring i.
av cj84
skyy6 skrev:
cj84 skrev:Problemet löst. Dom behövde "bara" 2 månader på sig att få fram en ny drivaxel.
Löste sig dina problem av att byta drivaxel? Alla från bilia osv säger att abs ringen sitter i hjullagret men jag tror inte den gör de på awd. Har en 2005 AWD V50 också och hittar ingen möjlig fix och vill inte köpa hjullager i onödan om det inte finns en abs ring i.
Ja den sitter pressad på drivaxeln. Eller den gjorde det då iallafall. Om ringen inte finns lös så får man byta hela axeln. Nu va det ju ett tag sedan jag bytte den.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Värmare XC60 22-

Din historia faller på att motorn startar di[…]

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]